PKP PLK po raz kolejny przesunęły termin otwarcia ofert w przetargu na modernizację odcinka linii z Warszawy do Białegostoku. Zamiast, jak planowano, pod koniec czerwca, złożone oferty poznamy ostatniego dnia lipca. Ze względu na dofinansowanie unijne z instrumentu „Łącząc Europę” prace muszą zostać ukończone do końca 2020 r., jednak w rzeczywistości w roku tym inwestycja może się najwyżej rozpocząć.
Wybór wykonawcy tego ważnego odcinka od początku napotyka przeszkody, wynikające – między innymi – z niedoboru rąk do pracy w sektorze budowlanym oraz z rosnących w całej branży cen. Nie udała się już próba
wyprzedzającego zamówienia niezbędnych materiałów. Pierwsze postępowanie na wybór wykonawcy modernizacji ogłoszono
w sierpniu ubiegłego roku. W grudniu przetarg unieważniono z powodu
przekroczenia kosztorysu przez obie oferty (złożone przez Budimex oraz konsorcjum Torpol-Intercor).
W marcu inwestycję
podzielono na dwie fazy. Pod koniec maja zarządca infrastruktury
przesunął termin o blisko miesiąc, na 28 czerwca. Teraz okazało się, że i jego nie uda się dotrzymać. „Termin składania ofert został zmieniony na 2019-07-31 10:00” – informuje komunikat na stronie platformy zakupowej PKP PLK.
Początkowo planowano, że modernizacja zakończy się pod koniec 2020 r. Termin ten od dawna nie jest już realny – w przyszłym roku roboty budowlane będą mogły dopiero się rozpocząć. Obecnie podawana przez PKP PLK data końca inwestycji to rok 2022. To optymistyczna rachuba, bowiem jeśli wykonawcy nie zaakceptują skrócenia czasu inwestycji, może ona potrwać nawet przeszło 3 lata (40 miesięcy). Nie wiadomo, czy nie spowoduje to utraty dofinansowania unijnego z instrumentu CEF.
Roboty budowlane na odcinku Czyżew – Białystok (107,260 – 178,500 km linii) będą obejmowały zarówno tory szlakowe (nawierzchnię i podtorze), jak i 12 przystanków, 6 stacji oraz posterunek odgałęźny Turczyn. W samym Białymstoku zaplanowano budowę nowego przystanku pod roboczą nazwą Zielone Wzgórze. Na całym 71-kilometrowym odcinku nowa będzie sieć trakcyjna, instalacje telekomunikacyjne oraz urządzenia srk, sterowane z LCS Białystok. Przewidziano też przebudowę 8 mostów (w tym niemal dwustumetrowego na Narwi) i wybudowanie łącznie 19 wiaduktów i 10 przejść podziemnych. Infrastruktura ma zostać dostosowana docelowo do prędkości 200 km/h. Przy wyborze wykonawcy 95% wagi będzie miało kryterium ceny, a 5% - termin realizacji zadania.