Za ponad 3,3 mld zł netto PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują ostatni odcinek linii Warszawa – Białystok (Rail Baltica) do prędkości 200 km/h. W efekcie czas przejazdu pociągiem między stolicami Mazowsza i Podlasia zajmie poniżej 90 min.
26 czerwca PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę za ponad 3,3 mld zł netto na prace na odcinku Czyżew – Białystok. To ostatni odcinek modernizowanej linii z Warszawy do stolicy Podlasia, na międzynarodowej trasie kolejowej Rail Baltica.
Pociągi pasażerskie zwiększą prędkość do 200 km/h, a stacje i przystanki będą dostępne dla wszystkich podróżnych. Podróż najszybszym pociągiem z Białegostoku do Warszawy wyniesie poniżej 90 min. Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zapewnią bezkolizyjne skrzyżowania. Wzrośnie także przepustowość linii, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń.
Inwestycja w ramach CEF
– Modernizacja transeuropejskiego korytarza Rail Baltica na terenie Polski to jeden z najważniejszych projektów zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym. Dzięki prowadzonej modernizacji trasa przystosowana zostanie do ogólnych standardów linii kolejowych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej, co zwiększy konkurencyjność i atrakcyjność transportu kolejowego. Zyska gospodarka kraju i zwiększy się rola Polski na mapie transportowej Europy – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
– Konsekwentnie realizujemy inwestycje na polskim odcinku Rail Baltica i w pełni wykorzystujemy środki z programu CEF „Łącząc Europę”. Prace na odcinku Czyżew – Białystok, to największy kontrakt za 3,3 mld zł netto, który zwiększy możliwości kolei na Podlasiu, w Polsce oraz na międzynarodowym połączeniu Rail Baltica – dodał Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Nowa infrastruktura – nowe możliwości podróży
Prace na odcinku Czyżew –Białystok obejmą kompleksową modernizację ponad 71 km linii. Zmodernizowanych zostanie 5 stacji: Czyżew, Szepietowo, Łapy, Racibory i Białystok oraz wybudowana zostanie nowa stacja Baciuty (obecnie przystanek). Przebudowanych zostanie także 11 przystanków: Kity, Dąbrowa Łazy, Szymbory, Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Uhowo, Bojary, Trypucie, Niewodnica, Klepacze. Wszystkie stacje i przystanki zostaną dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem powstaną skrzyżowania wielopoziomowe. Wiadukty i tunele zastąpią przejścia i przejazdy kolejowo-drogowe. Inwestycja obejmuje budowę 200-metrowego mostu na Narwi między Łapami i Uhowem oraz kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych.
– Odcinek Czyżew – Białystok jest ważny dla dobrych podróży koleją na trasie Warszawa – Białystok, ale także dla europejskiego połączenia kolejowego: Rail Baltica oraz korytarza Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie, wchodzącego w transeuropejską sieć transportową – TEN-T. Instrument „Łącząc Europę” (CEF) wspiera modernizację tej trasy znaczną dotacją – w wysokości ponad 1,2 mld zł, by dostosować ją do standardów UE, w tym osiągnięcia prędkości do 200 km/h. Wraz z podpisaniem tej umowy osiągnięto bardzo ważny kamień milowy projektu. Umowa ta pozwoli na rozpoczęcie prac i absorpcję przyznanej dotacji CEF w odpowiednim czasie – powiedział Morten Jensen, Head of Unit at INEA – Innovation and Networks Executive Agency.
Lepszy dostęp do kolei w Białymstoku
Mieszkańcy Białegostoku zyskają nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza, który zapewni wygodny dojazd do centrum miasta. Na stacji Białystok zbudowane zostaną 4 nowe zadaszone perony. Każdy będzie miał system informacji dla pasażerów. Jeden z peronów będzie obok planowanego przy stacji węzła intermodalnego, co ułatwi łączenie podroży koleją z komunikacją miejską. Znikną kładki nad torami, a z budynku dworca na perony będzie można dostać się tunelem wyposażonym w pochylnie. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa układu torowego oraz nowe lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym.
Prace będą prowadzone w latach 2020 – 2023 w ramach projektu pn.: „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość zamówienia to ponad 3,3 mld zł netto , dofinansowane ze środków Funduszu „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited.
Pozostałe odcinki Rail Baltiki
Na odcinku od Warszawy do Czyżewa podróżni korzystają z przebudowanych stacji i przystanków a pociągi jeżdżą już po nowych torach. Nowe możliwości trasy zapewniła budowa nowego mostu na Bugu. Budowane są jeszcze bezkolizyjne skrzyżowania m.in. w Łochowie i Toporze.
PLK przygotowują się do prac na odcinku Białystok – Ełk. W pierwszej kolejności prowadzone będą roboty budowlane na stacji Ełk. Linia kolejowa z Białegostoku do Ełku ma być modernizowana w latach 2022-2024. Dla odcinka z Ełku do Suwałk i Trakiszek (granica państwa) opracowywane jest a studium wykonalności. Roboty budowlane planuje się na lata 2023–2027.