Na stacji w Białymstoku przejazd pociągów dyżurni ruchu nadzorują z budynku nowoczesnej nastawni. Montaż odbył się w ramach opóźnionej modernizacji odcinka Czyżew – Białystok trasy Rail Baltica.
Jak podaje PKP PLK, w nowym budynku nastawni zainstalowano nowoczesne urządzenia komputerowe, które zastąpiły stare układy mechaniczne. Systemy na bieżąco monitorują sytuację na torach, a dzięki centralizacji możliwy jest lepszy nadzór nad ruchem pociągów.
Uruchomienie nowego obiektu to duża zmiana jakościowa – zastąpił 6 dotychczasowych nastawni w Białymstoku. Układanie drogi przebiegu pociągów odbywa się poprzez kliknięcie myszką, bez konieczności ręcznego przekładania rozjazdów bezpośrednio na torach. Istotnym elementem systemu są urządzenia zamontowane w torach, tj. elektryczne napędy zwrotnicowe, sygnalizatory świetlne oraz liczniki osi, które odnotowują liczbę składów przejeżdżających przez stację - pisze PLK..
Po zakończeniu wszystkich prac przy budowie zdalnego sterowania na odcinku Czyżew – Białystok lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym (LCS) uzyska pełną funkcjonalność. Dyżurni będą nadzorować przy pomocy monitorów ruch pociągów łącznie na 70 km linii. Scentralizowany nadzór obejmie stacje Czyżew, Szepietowo, Racibory, Łapy i Baciuty. W dalszej perspektywie jest przyłączenie do LCS kolejnego odcinka linii Rail Baltica z Białegostoku do Grajewa oraz linii z Łap do Łomży.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”.
Wartość prac to prawie 3,4 mld zł, zakończenie wielu prac
przeniesiono na 2024 rok.