Umiejscowienie na liście rezerwowej nowelizowanego KPK budowy części Rail Baltiki, pomiędzy Białymstokiem a granicą z Litwą, nie oznacza rezygnacji z tego projektu. Minister Piotr Stomma cierpliwie wyjaśnia, że projekt raczej doczeka się realizacji w tej perspektywie.
O status inwestycji pytał ostatnio poseł Jarosław Zieliński. Niepokoi go spadek inwestycji z pozycji na liście podstawowej nowelizowanego Krajowego Programu Kolejowego.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapewnia, że w trakcie prac nad aktualizacją KPK MIB przyjął systemowe podejścia do projektów przewidzianych do dofinansowania w ramach III konkursu instrumentu CEF. Dlatego wszystkie projekty planowane do finansowania ze środków CEF w ramach III konkursu zostały przesunięte na listę rezerwową.
"Nie rezygnujemy z inwestycji"– Przesunięcie na listę rezerwową poszczególnych projektów przewidzianych do aplikowania o środki CEF nie oznacza rezygnacji z ich realizacji. Działanie to podyktowane jest przyjęciem przejrzystego i jednolitego podejścia do projektów zgłaszanych do CEF w trybie konkursowym. Decyzje o realizacji projektów w ramach CEF zapadają bowiem na poziomie Komisji Europejskiej, a nie na krajowym, tak jak przy projektach finansowanych w ramach np. Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – informuje podsekretarz stanu w MIB Piotr Stomma. – Przesunięcie projektów pozwoli na większą elastyczność działań podejmowanych w zakresie ich wsparcia z instrumentu „Łącząc Europę”. Projekty, które decyzją Komisji Europejskiej otrzymają dofinansowanie w ramach trzeciego konkursu CEF, zostaną przesunięte na listę podstawową KPK.
W kontekście finansowania projektu budowy odcinka Rail Baltiki pomiędzy Białymstokiem a Trakiszkami MIB informuje, że wkład krajowy dla projektów, które otrzymają dofinansowanie będą stanowiły środki wygospodarowane z oszczędności w ramach pozostałych projektów POIiŚ oraz CEF a także środki ujęte w KPK w pozycji Rezerwa FS.
– Mając na uwadze powyższe MIB nie identyfikuje w chwili obecnej konieczności występowania do Ministra Finansów o zapewnienie dodatkowej kwoty na realizację projektu Rail Baltica. Po rozstrzygnięciu konkursu CEF przeanalizowane zostaną poszczególne, zapewnione już obecnie źródła finansowania, pod kątem wypracowania ostatecznego montażu finansowego dla poszczególnych, wybranych w trybie konkursowym projektów – dodaje minister Stomma.
Harmonogram prac gotowy
W odpowiedzi na interpelacje posła Zielińskiego MIB poinformował także o harmonogramie prac na wspomnianym odcinku. Według najnowszego planu prace nad studium wykonalności dla inwestycji zakończą się w czwartym kwartale 2016 roku, uzyskanie decyzji środowiskowej potrwa natomiast do końca 2017 roku. W tym samym czasie ogłoszony zostanie przetarg w formule „zaprojektuj i buduj”. Podpisanie umowy na realizacje inwestycje zaplanowano na trzeci kwartał 2018, a roboty budowlane trwać mają od końca 2019 do początku 2023 roku.
Co ze stacją Suwałki?Ponadto MIB poinformował, że z uwagi na zaawansowanie prac przygotowawczych do inwestycji nie jest już możliwe włączenie do niej przebudowy stacji w Suwałkach. Ministerstwo informuje za to o wspólnym zaangażowaniu PKP PLK, PKP SA i władz Suwałk w starania o realizację przebudowy stacji przy udziale środków innych niż z CEF. MIB informuje także, że PKP PLK SA nie planuje w toku realizacji prac na przedmiotowej linii rezygnacji ze skrzyżowań linii kolejowych z drogami w poziomie szyn w obrębie miasta.
O zamianach w nowelizowanym KPK więcej piszemy
tutaj. Natomiast
tutaj publikujemy uwagi Railway Business Forum do programu.