Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej poinformowało o wynikach dodatkowego naboru w ramach mechanizmu CEF (Connecting Europe). Najważniejszą wiadomością jest przyznanie kolejnych środków na projekt Rail Baltica na odcinku Czyżew – Białystok. Oprócz tego zatwierdzono pieniądze na dokumentację dla tej linii na odcinku Ełk – Trakiszki, budowę mostu kolejowego nad Regalicą w Szczecinie oraz analizę warszawskich węzłów przesiadkowych.
Jak informuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, środki w konkursie pochodziły z oszczędności w projektach, które otrzymały dofinansowanie na początku wdrażania CEF. W przypadku pojawienia się nowych oszczędności pod koniec tego roku odbędzie się ostatni w ramach trwającej perspektywy finansowej UE konkurs CEF.
Są pieniądze na kontrakt z polsko-chińskim konsorcjum
Najwięcej środków pochłoną prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok – etap II o wartości 453,8 mln euro, w tym dofinansowanie CEF 385,7 mln euro. To odcinek, na którego realizację
podpisano niedawno długo oczekiwaną umowę z polsko-chińskim konsorcjum. Warto przypomnieć, że modernizacja tego odcinka została już raz... dofinansowana w ramach CEF. Od tego czasu znacznie wzrosły ceny wykonawstwa, a PKP PLK zdecydowała się podnieść parametry linii ze 160 km/h do 200 km/h. Jak
pisaliśmy w marcu ubiegłego roku, w Krajowym Programie Kolejowym z pierwotnie planowanego całego zadania (1,69 mld zł) zrobiła się Faza I (warta 1,63 mld zł). Na liście rezerwowej pojawiło się za to nowe zadanie – faza II odcinka Czyżew –Białystok. Potrzeba na to 1,735 mld złotych. Teraz udało się uzyskać finansowanie na realizację obu faz jednocześnie.
Jak informuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, finansowanie zostało przyznane w ramach puli krajów korzystających z polityki spójności. PKP PLK otrzymała również dofinansowanie na dokumentację projektową dla Rail Baltiki na odcinku Ełk – Trakiszki (granica państwa) o wartości 43,2 mln euro, w tym dofinansowanie CEF 36,7 mln euro. Łączna wartość obu projektów to 560 mln euro, zaś dofinansowanie CEF wynosi 422,39 mln euro.
Tylko dwa projekty w puli ogólnej
Jak czytamy, w całej Unii Europejskiej w ramach zakończonego konkursu dofinansowanie na łączną kwotę 2,1 mld euro uzyskało 130 projektów (
pierwotnie zapowiadano 1,4 mld euro). Wartość tych inwestycji to 4,5 mld euro. W ramach puli ogólnej, w której rywalizują projekty z całej UE, dofinansowanie uzyskały również dwie polskie inwestycje. Dofinansowanie w wysokości 7,1 mln euro trafiło na projekt „Usprawnienie trwałego połączenia kraju z portem w Szczecinie: budowa mostu kolejowego nad Regalicą”, który jest realizowany przez Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie”. Wartość projektu to 35,5 mln euro, dofinansowanie wyniesie 20 procent. Wsparcie z CEF otrzyma również projekt „Analiza możliwości rozwoju zintegrowanego transportu w Warszawie w oparciu o metro i multimodalne węzły przesiadkowe” realizowany przez Miasto Stołeczne Warszawa. Dofinansowanie z UE to 2,1 mln euro, a wartości inwestycji to 4,2 mln euro.
Oznacza to, że w konkursie ogólnoeuropejskim Polska pozyskała zaledwie 9,2 mln euro dofinansowania. To
niewiele lepszy wynik niż poprzednio – z puli 450 mln euro otrzymamy niecałe 1,5%. Oczywiście, otrzymane środki są nieporównywalnie wyższe, jeśli chodzi o pulę dla państw "kohezyjnych", czyli korzystających z polityki spójności. Ministerstwo podkreśla, że to dobra wiadomość. – Projekty z naszego kraju otrzymały ponad 20 procent dostępnych środków w tym konkursie. To duże osiągnięcie Polski. To nie jedyny nasz sukces. Polska w 100 procentach wykorzystała przysługującą nam pulę pieniędzy w budżecie CEF, czyli 4,14 mld euro, a nawet dostała więcej środków z niewykorzystanej alokacji innych państw członkowskich – podkreśliła minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata-Jarosińska-Jedynak cytowana w komunikacie.
Ministerstwo zaznacza też, że dofinansowanie uzyskał także międzynarodowy projekt SESAR, stanowiącym technologiczny filar inicjatywy SES – Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej. Celem przedsięwzięcia jest opracowanie i wdrożenie na szeroką skalę zharmonizowanej infrastruktury zarządzania ruchem lotniczym (ATM) w Europie oraz rozwiązań pozwalających na ograniczenie podziału europejskiej przestrzeni powietrznej. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest aktywnym uczestnikiem projektu.