PKP Polskie Linie Kolejowe pokazują z drona jak wyglądają postępy w pracach przy budowie stacji w Łapach i Białymstoku, a także przy innych peronach odcinka Rail Baltiki między Czyżewem a Białymstokiem.
Nowa wiata (nigdy wcześniej na stacji Białystok jej nie było) zabezpiecza już przed deszczem i śniegiem pasażerów na perononach nr 1 i 2, trwają prace przy jej budowie na peronie nr 3 (budowany jest również peron) Zabetonowana została ostatnia część przejścia podziemnego, gotowe są już szyby wind i ruchomych schodów. W zależności od umiejscowienia, schody ruchome będą miały 12 lub 15 m długości i 80 cm szerokości. Tunel, schody i windy zapewnią funkcjonalne ciągi komunikacyjne podróżnym, w tym osobom o ograniczonej zdolności poruszania.
– Do tej pory na stacji zbudowano ponad 33 km nowych torów oraz 100 rozjazdów. Większość z nich powstała w miejscu, gdzie będą odstawiane będą pociągi towarowe. Zmiana układu torowego zakłada budowę nowego toru nr 6, który zostanie zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie parkingu, za budynkiem poczty. Takie rozwiązanie zwiększy możliwości stacji i zapewni dodatkowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów regionalnych – podała spółka.
Co słychać w Łapach?W Łapach postępuje przebudowa stacji, gdzie powstają dwa nowe, częściowo zadaszone perony – ustawiono już ścianki i widać zarys obu platform. Zaawansowane są budowy dwóch tuneli, które zapewnią wygodne i bezpieczne dojście wszystkim podróżnym. Jeden z nich zastąpił dawną kładkę w pobliżu wieży ciśnień i pozwoli na dostęp do peronów oraz przejście pod terenem kolejowym. Drugi tunel skomunikuje z peronami centrum miasta od strony ul. Sikorskiego.
Postępują też budowy w innych częściach Łap. U zbiegu ulic Długiej i Południowej budowane jest przejście podziemne, które zastąpi starą kładkę i umożliwi dostęp na drugą stronę stacji. Zaawansowane są prace przy budowie wiaduktu kolejowego (tunelu pod torami) w rejonie ul. Nilskiego – Łapińskiego. Zbudowano rondo od strony ul. Sikorskiego, przebudowywany jest także układ sąsiadujących ulic. Po zakończeniu prac powstanie rozwiązanie komunikacyjne, które znacząco usprawni ruch drogowy i kolejowy – wcześniej kierowcy musieli w tym miejscu czekać przed rogatkami. W głębi stacji w Łapach prowadzone są prace przy przebudowie układu torowego, szczególnie istotnego dla prowadzenia ruchu pociągów towarowych.
Prace poza Białymstokiem i ŁapamiBezkolizyjne skrzyżowania i przejścia dla pieszych powstają w różnych lokalizacjach odcinka Czyżew – Białystok. W ostatnim czasie wykonawca przystąpił do budowy trzech przejść: w Jabłoni Kościelnej, Zdrodach Nowych i Trypuciach. Ruch samochodowy usprawniają kolejno oddawane do użytku wiadukty nad torami – gotowa jest większość spośród 25 zaplanowanych skrzyżowań dwupoziomowych m.in. w Czyżewie, Szepietowie i Łapach oraz prowadzone są procedury odbiorowe.
Zakończenie prac na stacji Łapy i Białystok, a także na całej odcinku Rail Baltiki między Czyżewem a Białymstokiem, planowane jest w ostatnim kwartale 2024 r. Wówczas mamy pojechać
z Warszawy do stolicy Podlasia w 2 godziny. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.