Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rail Baltica Białystok – Ełk: Największy przetarg w historii PKP PLK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
03-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rail Baltica Białystok – Ełk: Największy przetarg w historii PKP PLK
fot. Dariusz Klimczak/Twitter
Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację linii 38 między Białymstokiem a Ełkiem. Inwestycja otrzymała dofinansowana z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Prace mają zakończyć się w roku 2029.

W wyniku inwestycji odcinek o długości 103,2 km ma zostać kompleksowo zmodernizowany (wraz z systemami sterowania ruchem) i rozbudowany o drugi tor. Prędkość maksymalna na części trasy między Białymstokiem a Ełkiem będzie wynosiła 200 km/h. Przejazd najszybszych pociągów ma trwać 55 minut – o 23 minuty krócej niż obecnie. Przebudowanych zostanie 8 stacji oraz 10 przystanków (na stacjach Białystok oraz Ełk zasadnicze prace modernizacyjne, również wspierane finansowo przez Unię Europejską, już się zakończyły).

Jeden ogromny kontrakt? PKP PLK bronią decyzji

Wartość inwestycji będzie największa w historii PKP PLK. Jej koszt zarządca infrastruktury szacuje na blisko 6 mld zł (dla porównania – łączna wartość wszystkich przetargów przewidzianych do ogłoszenia w tym roku to ok. 15 mld zł). – Z przyczyn logistycznych, tego, jak ta linia przebiega oraz jak została zbudowana, uznaliśmy, że realizowanie jej z jednym konsorcjantem będzie najkorzystniejsze. To skomplikowane i ważne zadanie, do którego chcemy mieć jednego partnera z drugiej strony. Prace na tym odcinku będą prowadzone przy zachowaniu ruchu – mówił w grudniu 2024 r. członek zarządu PKP PLK Mochocki.

Inwestor zdaje sobie sprawę, że tak duży przetarg może być wyzwaniem finansowym dla potencjalnych wykonawców. – Wiemy z rozmów z firmami budowlanymi, że postrzegają one ten przetarg jako duży i jako wyzwanie, ale jednocześnie na tyle długo przed jego ogłoszeniem dostały informację, że będą mogły się przygotować, dlatego myślimy, że skala tego postępowania nie będzie jakimkolwiek ograniczeniem rynku – zaznaczył Mochocki.

Linia miała być gotowa w bieżącym roku

Modernizacja Rail Baltica to jedna z największych inwestycji na polskiej sieci kolejowej, bardzo ważna także w skali europejskiej. Normalnotorowa magistrala o wysokich parametrach ma zapewnić sprawny ruch pasażerski i towarowy między Litwą, Łotwą i Estonią a resztą Unii Europejskiej, wzmacniając powiązania państw bałtyckich poprzez Polskę z Europą Zachodnią. Nie do przecenienia będzie też jej znaczenie dla logistyki wojsk NATO, zabezpieczających Europę Środkowo-Wschodnią przed widmem rosyjskiej agresji. W dalszej przyszłości, jeśli dojdzie do budowy tunelu pod Zatoką Fińską, Rail Baltica zostanie przedłużona aż do Finlandii.

Niestety, cały program budowy magistrali jest poważnie opóźniony: według zapowiedzi ministra infrastruktury w rządzie PiS Andrzeja Adamczyka cały polski odcinek miał być gotowy w roku 2025. O szczegółach pisaliśmy przed blisko rokiem. Również w krajach bałtyckich inwestycje nie przebiegają zgodnie z harmonogramem.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Opóźnienie remontu linii do Kudowy-Zdroju. Przez powódź

Infrastruktura

Opóźnienie remontu linii do Kudowy-Zdroju. Przez powódź

Jakub Rösler 03 stycznia 2025

Pasażerowie ponownie ocenili kolej

Pasażer

Pasażerowie ponownie ocenili kolej

Urząd Transportu Kolejowego 03 stycznia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Opóźnienie remontu linii do Kudowy-Zdroju. Przez powódź

Infrastruktura

Opóźnienie remontu linii do Kudowy-Zdroju. Przez powódź

Jakub Rösler 03 stycznia 2025

Pasażerowie ponownie ocenili kolej

Pasażer

Pasażerowie ponownie ocenili kolej

Urząd Transportu Kolejowego 03 stycznia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5