Litwa podpisała umowę na koncepcję modernizacji odcinka linii Rail Baltica od Jiesia (Kowno) do granicy z Polską. Chodzi o podniesienie prędkości pociągów na zbudowanym kilka lat temu odcinku do 249 km/h.
Umowę podpisało Ministerstwo Transportu Litwy i zarządca infrastruktury LTG Infra z parterami. Wykonawcą jest konsorcjum Sweco Lietuva i DB Engineering & Consulting GmbH. Na mocy umowy w ciągu 24 miesięcy wyznaczona zostanie optymalna trasa modernizacji linii kolejowej Rail Baltica od granicy państwowej między Polską i Litwą do stacji Jiesia w Kownie. Wartość umowy to 1,66 miliona euro.
Przyspieszenie na oddanej w 2015 roku linii
Jak poinformowały "Rynek Kolejowy" Koleje Litewskie (LTG), spółka Sweco Lietuva i DB Engineering & Consulting GmbH sporządzą koncepcję rozwoju linii Rail Baltica oraz alternatywnych wariantów dla rozwoju powiązanych obiektów infrastruktury inżynierii komunikacyjnej (linii kolejowych, ich budynków, stacji kolejowych, terminali, dróg i ulic, ścieżek pieszych i rowerowych itp.) Po wybraniu optymalnej opcji zostaną opracowane rozwiązania w celu jej wdrożenia, a także na jej podstawie zostaną wytypowane konieczne do realizacji działki i służebności.
Po zakończeniu tych procedur będą możliwe dalsze prace modernizacyjne (nabycie ziemi, projektowanie, budowa), które mają zostać zakończone do 2026 roku. – Europejska kolej o standardzie europejskim z Polski do Kowna
funkcjonuje od 2015 roku i regularnie prowadzone są przewozy pasażerskie. Przy wsparciu Komisji Europejskiej i wykonawców projektu, w związku z
decyzją Litwy, Łotwy i Estonii o nowych parametrach kolejowych, według których pociągi pasażerskie będą kursowały z prędkością do 249 km/h, zaistniała potrzeba modernizacji tej linii. Kolej zbudowana w trakcie prac rozwojowych będzie nadal eksploatowana, a później będzie mogła służyć do regionalnego transportu pasażerskiego i towarowego – mówi Karolis Sakowski, dyrektor generalny LTG Infra cytowany w komunikacie.
Zaczyna się regularny przewóz naczep
Na obecnie funkcjonującym odcinku Rail Baltica kursują pociągi pasażerskie z Kowna do Białegostoku. W tym roku po połączeniu europejskim torem kowieńskiego terminalu intermodalnego (lit. KIT) z europejską siecią kolejową zakłada się
kilkakrotny wzrost przeładunków.
Jak informuje LTG, już w tym miesiącu na linii kolejowej Rail Baltica między Niemcami a Litwą
zaczną regularnie kursować pociągi z naczepami. LTG Cargo, polska spółka PKP Cargo oraz niemiecki operator przewozów intermodalnych CargoBeamer zrealizowali pierwszy eksperymentalny rejs przewozu naczep w maju tego roku.