Konsorcjum Intercor, Stecol i Sinohydro zostało zwycięzcą licytacji elektronicznej na modernizację ostatniego odcinka Rail Baltica. Warta 4,1 mld zł oferta była tańsza o przeszło miliard złotych od pierwotnej propozycji oraz... o niecałe dwa tysiące złotych od konkurencji. PKP PLK zamierza podpisać umowę w pierwszej połowie 2020 r.
Oferta konsorcjum Intercor i dwóch chińskich spółek na wykonanie robót budowlanych między Czyżewem a Białymstokiem została wybrana jako najkorzystniejsza. Dokładna kwota oferty to 4 140 179 927,93 zł brutto (3,36 mld zł netto). Oznacza to, że główny konkurent został wyprzedzony dosłownie o włos. Konsorcjum China Civil Engineering i China Railway Group zaproponowało cenę wyższą zaledwie o 1626 złotych i jeden grosz, co przełożyło się na wygraną Intercoru z przewagą o 0,0000458917 punktu.
Udział w postępowaniu wzięło trzech oferentów (trzecim było konsorcjum Torpol – Budimex). Początkowo nie zanosiło się na wygraną polsko-chińskiego konsorcjum: głównym kryterium (95% wagi) była cena, tymczasem właśnie Intercor wraz z partnerami
złożył najdroższą propozycję. Z powodu ponaddwukrotnego przekroczenia kosztorysu PKP PLK oraz naglącego czasu (był to już
drugi przetarg na modernizację tego fragmentu Rail Baltica) postanowiły jednak zastosować "dogrywkę" w postaci
aukcji elektronicznej. Zarówno Intercor, jak i CCE mocno obniżyły wtedy ceny, choć nadal są one znacząco wyższe od kwoty, którą spodziewał się uzyskać zamawiający (1,572 mld zł).
Odcinek Czyżew – Białystok liczy 71 km długości. Jego modernizacja, mająca m. in. skrócić czas przejazdu z Warszawy do Białegostoku do półtorej godziny, jest częścią projektu Rail Baltica – utworzenia szybkiego, wydajnego i ekologicznego połączenia kolejowego Litwy, Łotwy i Estonii z innymi państwami Unii Europejskiej. Jako inwestycja o strategicznym znaczeniu dla UE i jej sieci transportowej przedsięwzięcie jest dofinansowywane z funduszy europejskich poprzez instrument CEF (Łącząc Europę).
Podpisanie umowy wymaga jeszcze spełnienia warunków formalnych, w tym – zakończenia kontroli Urzędu Zamówień Publicznych. Prace mają zostać wykonane w ciągu 3 lat i 1 miesiąca od zawarcia kontraktu. Roboty będą obejmowały wymianę torów szlakowych i sieci trakcyjnej, przebudowę 6 stacji i 12 przystanków (powstanie też jeden nowy – Białystok Zielone Wzgórze) oraz jednego posterunku odgałęźnego, przebudowę 8 mostów, wybudowanie 19 wiaduktów i 10 przejść podziemnych. Nowe będą też oczywiście urządzenia sterowania ruchem kolejowym, których obsługą zajmie się LCS Białystok.