Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Rafał z PKP Intercity doradcą inteligentnym

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-01-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Rafał z PKP Intercity doradcą inteligentnym
O Rafale z PKP Intercity zrobiło się głoŚno. Przewoźnik jest pierwszą firmą z branży kolejowej, która zdecydowała się na wirtualnego konduktora – doradcę. Wiele osób zadaje mu pytania zupełnie niezwiązane z koleją.

Spółka PKP Intercity uruchomiła niedawno testową wersję nowej strony internetowej. W lewej częŚci tej strony użytkowników wita Rafał – wirtualny konduktor, którego zadaniem jest odpowiadać na pytania pasażerów. - Witaj, zawsze jest miło mieć goŚcia. Nazywam się Rafał, jestem zawiadowcą tej strony. Już teraz życzę Ci udanej podróży. JeŚli mógłbym w niej jakkolwiek pomóc, jestem do Twojej dyspozycji. Wystarczy, że wpiszesz pytanie w okienko pode mną – zachęca do zadania pytania doradca PKP Intercity. Wydaje się, że Rafała pasażerowie polubili. Na portalu społecznoŚciowym Facebook ma on już prawie 700 fanów.
Rafał działa w oparciu o specjalną technologię. - Technologia ta wykorzystuje algorytmy przetwarzania języka naturalnego i sztucznej inteligencji, dzięki czemu można tworzyć bazę wiedzy na okreŚlony temat. Jest to tak zwane serce systemu, które wzbogacone jest o wizualizację (zestaw sekwencji video) oraz syntezę głosu. To wszystko tworzy wirtualną osobę, „żyjącą” na stronie www. Dzięki temu użytkownicy mogą prowadzić dialog z programem, tak jakby po drugiej stronie była prawdziwa osoba – tłumaczy Grzegorz Rutkiewicz z firmy Fido Intelligence, która stworzyła wirtualnego doradcę.

Małgorzata Sitkowska z PKP Intercity na antenie telewizji TVN powiedziała, że odwiedzający stronę pasażerowie i ciekawscy nawiązują w „rozmowach” z Rafałem do tematyki niekoniecznie związanej z podróżą pociągiem. Rafał często jednak odpowiedź sprowadza do tematyki kolejowej. I tak np. na stwierdzenie „kocham cię” Rafał odpowiada ” Prawie każdy przechodzi fascynację pociągami, podejrzewam więc, że niektórzy mogą mieć fascynację doradcami... Nawet wirtualnymi”.

I rzeczywiŚcie, taką fascynację można przeżyć. We jednym z wydań „Faktów” TVN dziennikarze poruszyli temat wirtualnych doradców na stronach internetowych różnych firm. Okazuje się, że na stronie firmy In Post, doradczyni jest w stanie nawet rozebrać się (po wpisaniu specjalnego kodu). Dla porównania: nasz znajomy Rafał jest jednak „przyzwoitym” awatarem. Niemoralnym propozycjom stanowczo, ale delikatnie mówi nie, i nawet, gdy odmawia, prosi grzecznie o większą uprzejmoŚć: - I tak nic z tego nie będzie, ale uszy więdną - mówi Rafał.

- Wiedza, którą posiada Rafał składa się z odrębnych zbiorów informacji, tzw. bazy wiedzy merytorycznej i bazy wiedzy zdroworozsądkowej. Proces tworzenia tej wiedzy opiera się na doŚwiadczeniach Fido intelligence, dotyczących reakcji użytkowników w kontakcie z systemem oraz na merytorycznych informacjach, dostarczonych przez PKP Intercity. W efekcie Rafał już w momencie uruchomienia strony testowej odpowiada na znakomitą większoŚć zapytań użytkowników. Należy tu podkreŚlić, że jego wiedza jest stale rozbudowywana, ponieważ dopiero w kontakcie z użytkownikiem wiemy, na jakie pytania system nie potrafi udzielić odpowiedzi. Nowe zapytania użytkowników są zbierane i szczegółowo analizowane dzięki czemu Rafał będzie stopniowo uczył się odpowiadać – tłumaczy Grzegorz Rutkiewicz.

Przedstawiciel firmy Fido Intelligence zaznaczył, że oprócz wiedzy merytorycznej Rafał ma także bogatą wirtualną osobowoŚć, co wyróżnia go na tle innych wirtualnych doradców. - DoŚwiadczenie pokazuje, że wyposażony w nią system budzi sympatię użytkowników, którzy dzięki temu chętnie powracają do rozmowy z Rafałem, a tym samym na stronę PKP Intercity. Ponadto projekt ten jest skonstruowany w taki sposób, by w niedalekiej przyszłoŚci stać się pierwszym w Polsce systemem wyposażonym w rozpoznawanie mowy. W praktyce oznacza to dla użytkownika prawdziwą rozmowę z komputerem. Wystarczy zapytać Rafała o "tani bilet do Trójmiasta", a on również głosem udzieli nam odpowiedzi. Rozwiązanie takie jest niezwykle użyteczne w aplikacjach mobilnych i wprowadza zupełnie nową jakoŚć dla osób korzystających z usług PKP Intercity. Ponadto połączenie obu technologii powoduje szereg ułatwień dla osób niepełnosprawnych – podkreŚlił Grzegorz Rutkiewicz

 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5