fot. Grzegorz W. Tężycki, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Skala spadku przewozów pomiędzy Polską a Białorusią po zeszłorocznej inwazji Rosji na Ukrainę jest bardzo duża. Znacząco zmniejszyła się liczba pociągów, jakie obsługiwane są na granicy w Terespolu. Mowa tu przede wszystkim o składach kierowanych do terminali w Małaszewiczach.
Po zeszłorocznej inwazji Rosji na Ukrainę utrzymany został towarowy ruch kolejowy na granicy z Białorusią, choć państwo to pozostaje zaangażowane w konflikt po stronie rosyjskiej. Lądowa droga wiodąca przez Terespol pozostaje ważnym kanałem transportowym spinającym Polskę, a więc pośrednio i Europę Zachodnią, z Azją. Jak poinformowały PKP PLK, skala ruchu jest jednak zdecydowanie mniejsza niż jeszcze w 2021 r.
Pozostała mniej niż połowa kursów
– W roku 2022 ruch pociągów na kolejowym przejściu granicznym Terespol – Brześć zmniejszył się w porównaniu z rokiem 2021 o ok. 60 proc. – podsumowuje Tomasz Łotowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Przed dwoma laty zarządca infrastruktury obsłużył bowiem ponad 18 tys. składów towarowych, licząc wszystkie pociągi korzystające z linii szerokotorowej i normalnotorowej odprawione przez 12 miesięcy łącznie. Przełożyło się to na średnio ok. 50 składów dziennie.
Tymczasem w 2022 r. zrealizowano już tylko ok. 7,5 tys. przejazdów, a więc średnio ok. 20 na dobę. Warto przy tym podkreślić, że w ostatnich latach polski zarządca infrastruktury podjął szereg działań mających zwiększyć przepustowość infrastruktury w rejonie Terespola oraz ważnych w ruchu towarowym stacji Małaszewicze i Kobylany. – Działania sprzyjają zwiększeniu znaczenia Małaszewicz i Terespola na szlaku Europa – Azja oraz wzmocnieniu roli Polski w Unii Europejskiej – ocenia nasz rozmówca.
Zainwestowane środki sięgają niemal miliarda zł
Najważniejszym z projektów ma być kończąca się opóźniona modernizacja odcinka Biała Podlaska – Terespol, która pochłonęła ok. 755 mln zł. – Wzrost potencjału kolei w transporcie ładunków przyniesie też rozbudowa stacji Małaszewicze i Biała Podlaska – stwierdza przedstawiciel zarządcy infrastruktury. W obu tych lokalizacjach dobudowane mają zostać tory dodatkowe, a stacje zostaną przystosowane do przyjmowania dłuższych składów o długości do 740 m. Prace realizowane na podstawie umowy z końca 2022 r. mają zakończyć się w przyszłym roku.
W 2017 r. PLK przebudowały zaś część infrastruktury na odcinku granicznym. – Dostosowano tory do większych nacisków i dłuższych składów – podkreśla Tomasz Łotowski. Na szerokotorowym odcinku Kobylany – Terespol wzrosła wówczas maksymalna dopuszczalna prędkość – z 40 do 60 km/godz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.