Zarządca infrastruktury zawarł dziś umowy z województwem łódzkim i z konsorcjum, którego liderem jest ZRK DOM, na podstawie których finansowany i realizowany będzie remont linii nr 16 pomiędzy Zgierzem a Ozorkowem. Wbrew pierwotnym planom inwestycja będzie przeprowadzona dzięki dotacji z RPO WŁ. Dofinansowanie wynosi ok. 143 mln zł przy całkowitej wartości projektu sięgającej 212 mln zł.
PKP PLK zawarły dziś w Łodzi dwie umowy, które umożliwią realizację zapowiadanych robót na linii kolejowej nr 16 Łódź-Widzew – Kutno na odcinku Zgierz – Ozorków. Pierwsza z nich dotyczy dofinansowania inwestycji środkami z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Druga zaś to kontrakt z wykonawcą prac – konsorcjum, którego liderem jest zależna od PKP PLK spółka Zakład Robót Komunikacyjnych DOM z Poznania.
Schreiber: Współpraca samorządu z rządem przynosi realne efektyJednoczesne podpisanie obu dokumentów wynikało ze zmiany sposobu finansowania dwóch przedsięwzięć inwestycyjnych w regionie łódzkim. Pierwotnie środki RPO miały bowiem pozwolić na dokończenie przerwanej w latach 90. zeszłego stulecia budowy stacji Łódź Kaliska. Ostatecznie jednak
koszty tamtego projektu zostaną pokryte z budżetu państwa, a uwolnione środki mogły zostać przeznaczone na remont fragmentu trasy do Kutna.
Jak podkreślał Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego, dzięki temu nie było konieczności rezygnacji z któregoś z tych ważnych przedsięwzięć. – To przykład dobrej współpracy samorządu z rządem, w tym przypadku ze spółką skarbu państwa, jaką jest PKP PLK – mówił. O dużym znaczeniu inwestycji dla mieszkańców przekonywał natomiast Zbigniew Rau, wojewoda łódzki, który podawał przykład studentów dojeżdżających z Ozorkowa do Łodzi albo mieszkających w Zgierzu, a pracujących w Ozorkowie, którzy skorzystają na remoncie.
Merchel: 120 km/godz. to więcej, niż się wydaje: zysk czasowy 15 mon. Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, zwracał natomiast uwagę, że finansowana ze środków regionalnych inwestycja uzupełnia realizowaną ze środków krajowych przebudowę
odcinka Ozorków – Łęczyca. Zauważył także dużą rolę kolei regionalnej. – Dziś na omawianym odcinku jeździmy 60 – 90 km/godz. Po remoncie pociągi przyspieszą do 120 km/godz. Wydaje się, że, że to niedużo, ale poprawa parametrów przełoży się na skrócenie czasu jazdy z Kutna do Łodzi o 15 minut – zapowiedział. Dodał także, że inwestycja zakłada zwiększenie przepustowości dzięki odbudowie mijanki Zgierz Północ.
Wartość podpisanego dziś kontraktu z wykonawcą to ponad 173 mln zł netto (przeszło 212 mln zł brutto). Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego przekracza 143 mln zł. Poza ZRK DOM w skład konsorcjum wykonawczego wchodzą również Elester-PKP, ZPH ATE, Alusta i E=R=G Polska.