Na prace modernizacyjne czeka mazowiecki odcinek linii nr 22 łączący Radom ze wschodnią częścią regionu łódzkiego. O poprawę parametrów trasy zabiega stowarzyszenie Radomskie Inwestycje. Póki co nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi, czy zeszłoroczne prace na części ciągu leżącego w województwie łódzkim będą kontynuowane na terenie sąsiedniego regionu.
W zeszłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadziły naprawę 22-kilometrowego odcinka linii nr 22 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Radzicami. Fragment ten ma duże znaczenie dla obsługi województwa łódzkiego, bo pozwala na włączenie się pociągów ze stolicy regionu do ruchu na Centralnej Magistrali Kolejowej. Linia nr 22 biegnie jednak dalej – przez Drzewicę i Przysuchę do Radomia. Wschodnia część ciągu nie została objęta zeszłoroczną inwestycją.
O kontynuowanie robót na mazowieckim fragmencie trasy zabiega stowarzyszenie Radomskie Inwestycje. Organizacja argumentuje, że dzięki poprawie stanu technicznego linia mogłaby mieć istotne znaczenie także w obsłudze innych relacji, niż te łączące Łódź z południem kraju.
Regionalna trasa mogłaby zyskać na znaczeniu?
– Rzut oka na mapę wystarczy, by skonstatować, że jest to niemal idealnie równoleżnikowy łącznik regionu lubelskiego z łódzkim, dodatkowo biegnący przez Mazowsze – twierdzi Radomir Jasiński, przedstawiciel stowarzyszenia. – Dodatkowo linia praktycznie pokrywa się z przebiegiem trasy S12. To każe spoglądać na nią jako na potencjalny element wielofunkcyjnego międzyregionalnego korytarza transportowego. Rolę tę wzmacnia fakt istnienia cywilnych portów lotniczych w węzłach korytarza: w Lublinie, Radomiu i Łodzi – przekonuje.
Dziś trasa wykorzystywana jest w ruchu pasażerskim w zasadzie jedynie w ruchu regionalnym. Kilka par pociągów Kolei Mazowieckich dociera z Radomia tylko do Drzewicy na granicy województw, część kończy bieg jeszcze bliżej – w leżącej 37 km od Radomia Przysusze. Na stacjach końcowych nie ma skomunikowań w kierunku Tomaszowa. Jedynym łącznikiem z regionem łódzkim jest para kursów Koluszki – Radom – Koluszki obsługiwana przez Przewozy Regionalne.
Czy będzie szansa na różnorodne wykorzystanie trasy?
– Linia nr 22 w naszej opinii powinna pełnić w przyszłości rolę różnoraką. Oczywiste jest wytrasowanie tamtędy pociągów lokalnych, ale równolegle niemal naturalne jest poprowadzenie tamtędy pociągów pospiesznych w relacjach ze wschodu na zachód – proponuje Radomir Jasiński. – Składy takie, zanim nie nastąpiła dekapitalizacja linii spowodowana zaniechaniami remontowymi, kursowały z powodzeniem w relacjach Lublin – Radom – Łódź – Poznań – Szczecin – stwierdza. W ostatnim okresie funkcjonowania wspomnianych połączeń nie cieszyły się one jednak dużą popularnością wśród podróżnych, choć być może jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy stał się już wówczas pogarszający się stan infrastruktury.
Na ile realne jest spełnienie postulatów radomskiej organizacji? – W odpowiedzi na pytanie o los odcinka, marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik poinformował jedynie, że w ramach regionalnego programu operacyjnego łączne wsparcie dla inwestycji kolejowych wyniesie prawdopodobnie 135 mln euro. – Zarządcą infrastruktury linii kolejowej nr 22 i ewentualnym beneficjentem projektu jej modernizacji jest spółka PKP PLK S.A. i w związku z powyższym to z tym podmiotem w pierwszej kolejności należy podjąć rozmowy dotyczące realizacji zaproponowanych inwestycji – czytamy też w piśmie skierowanym do RI. Sama PKP PLK nie przedstawiła natomiast dotychczas „Rynkowi Kolejowemu” swojego stanowiska w sprawie.