Rada Europejska, rękami ministrów transportu i infrastruktury UE, zatwierdziła wejście zmian, które poprawią pozycję pasażerów na kolei w Europie. Poprawią się takie aspekty podróżowania jak dostępność do kolei osób niepełnosprawnych, zakup biletów na połączenia międzynarodowe, czy warunki wypłaty odszkodowań za opóźnienie lub anulowanie kursów.
Ministrowie transportu i infrastruktury Unii Europejskiej zgodzili się na nowe regulacje dotyczące obowiązków w zakresie świadczenia usług transportu kolejowego dla osób niepełnosprawnych i o ograniczonej sprawności ruchowej. Instytucje unijne jasno wskazywały, że konieczne jest znaczne ograniczenie oczekiwania na pomoc asysty przy wejściu do pociągu, a w pewnych przypadkach osoba niepełnosprawna musi liczyć na pomoc bez zgłoszenia.
Zakres rozporządzenia będzie stopniowo rozszerzany, aby objąć nim usługi krajowe, ale niektóre państwa członkowskie będą mogły być zwolnione z części przepisów rozporządzenia, w szczególności w sytuacjach związanych ze zobowiązaniami z tytułu świadczenia usług publicznych. Jak podają organy unijne „stopniowy charakter przedłużenia jest niezbędny dla zapewnienia pewności prawnej i poszanowania istniejących umów z operatorami”. Państwa członkowskie będą mogły w szczególnych przypadkach przyznawać wyłączenia w odniesieniu do usług miejskich i regionalnych, ale, co bardzo ważne, w nie w przypadku przewozów dalekobieżnych. Oznacza to, że przewoźnik taki jak PKP Intercity, będzie musiał, w porozumieniu z zarządcą dworca lub infrastruktury, poprawić dostęp do swoich pojazdów.
"Siła wyższa" trochę niższaRada Europejska zgodziła się także na dość korzystne dla pasażerów określenie klauzuli „siły wyższej”, która określi w jakich sytuacjach można uchylać wypłatę odszkodowań pasażerów przez operatorów.
– Przedsiębiorstwa kolejowe nie będą musiały płacić odszkodowania za opóźnienia lub odwołania w okolicznościach, których nie mogły uniknąć, takich jak ekstremalne warunki pogodowe, poważne klęski żywiołowe lub osoby na torze. Strajki dla pracowników kolei nie będą objęte tym zwolnieniem – informuje biuro prasowe Rady Europy. Aby poprawić egzekwowanie przepisów, w tekście nowego unijnego rozporządzenia określono bardziej szczegółowe procedury i terminy rozpatrywania skarg. W obszarze informacji pasażerowie będą musieli posiadać na bilecie, lub w innym widocznym miejscu, informację o swoich prawach.
Jasno sprecyzowane obowiązki operatorów międzynarodowych
Pasażerom ma być łatwiej ustalić, w wypadku zakupu biletów międzynarodowych, kto jest odpowiedzialny za należyte wykonanie usługi i na jakim odcinku. W dobie istnienia aplikacji do zakupu biletów na pociągi różnych europejskich przewoźników jest to konieczne, choć w Polsce problem jest w zasadzie nieznany, zwłaszcza, że większość biletów międzynarodowych wciąż trzeba kupować w specjalnych kasach.
Łatwiejszy ma być także przewóz rowerów. Miejsc do ich przewozu ma być więcej i to zarówno w starszym taborze (ma być przebudowany w trakcie napraw głównych) jak i w nowym. Aby poprawić egzekwowanie przepisów, w tekście określono bardziej szczegółowe procedury i terminy rozpatrywania skarg.
Co istotne, a co za pewne nie będzie stosowane w wypadku polskich kolei: Rada i Komisja Europejska określiła w nowych przepisach minimalny poziom ochrony, ale państwa członkowskie mogą wprowadzić bardziej rygorystyczne przepisy w celu ochrony praw swoich pasażerów.
Zmienione rozporządzenie będzie obowiązywać w dwa lata po jego ogłoszeniu. Aby to się stało, potrzeba dookreślenia niektórych treści jego założeń wspólnie przez Komisję i Parlament Europejski. Szczegóły nowych praw pasażera opisaliśmy dokładnie
tutaj.