– Projekt został sprowadzony na ziemię. Wiem, że to dla niektórych może być rozczarowujące, ale takie są realia realizacji inwestycji kolejowych w Polsce. CPK i Linia „Y” powstaną do roku 2035 – mówi w pierwszym wywiadzie Piotr Rachwalski, nowy członek zarządu CPK.
Łukasz Malinowski: Budowa nowych linii kolejowych idzie nam zdecydowanie gorzej niż budowa nowych dróg. Czy teraz w końcu uda się tą inwestycyjną niemoc przełamać? To chyba nie będzie łatwe zadanie?
Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK: To będzie ogromne wyzwanie. Część kolejowa CPK będzie zapewne tą najbardziej widoczną i najtrudniejszą do przeprowadzenia – inwestycje punktowe jak lotnisko, są jednak zawsze nieco łatwiejsze niż liniowe. W wolnej Polsce od 1990 r. tak naprawdę nie zbudowano ani jednego kilometra nowej linii kolejowej. Powstały nieliczne łącznice i odcinki lotniskowe oraz Pomorska Kolej Metropolitalna którą budował samorząd w śladzie linii poniemieckiej, więc trudno w tych wszystkich przypadkach mówić o jakiś wielkich zmianach mających znaczenie dla całego kraju.
Rozpocząć budowę nowych linii kolejowych, i to linii dużych prędkości, po tylu latach braku inwestycji to będzie ogromne wyzwanie, zwłaszcza od strony prawnej i administracyjnej. Musimy przecież uwzględniać wszystkie przepisy z zakresu ochrony środowiska, planowania przestrzennego, zamówień publicznych, etc. To jest długi i niełatwy proces.
Otwarcie CPK planowano jednak na rok 2028, a teraz termin jest zdecydowanie późniejszy. Skąd ta zmiana?
Nasi poprzednicy składali nierealne obietnice. My, po zapoznaniu się z zaawansowaniem prac, przedstawiamy realne terminy ich zakończenia.
Projekt został sprowadzony na ziemię. Wiem, że to dla niektórych może być rozczarowujące, ale takie są realia realizacji inwestycji kolejowych w Polsce. Lotnisko CPK powstanie do 2032 roku, a cała Linia „Y” do roku 2035. Trzeba pamiętać, że za wyjątkiem tunelu w Łodzi nie zostały przygotowane projekty, na podstawie których można by realizować kolejne inwestycje. Z resztą nawet w GDDKiA, która prowadzi inwestycje w oparciu o ZRID, a więc w nieco łatwiejszym kontekście prawnym niż kolej, cykl inwestycyjny wynosi 7-8 lat.
CPK będzie temu zadaniu w stanie sprostać?
Na szczęście zespół, który udało się stworzyć w CPK wydaje się, że ma największe w kraju kompetencje, jeśli chodzi o budowę nowej, kolejowej infrastruktury liniowej.
Jakie jest najważniejsze zadanie jakie stawia przed sobą nowy członek zarządu na ten rok?
Najważniejsze zadanie na ten rok i na teraz, to dopięcie dofinansowania i pozyskanie środków unijnych.
Teraz już CPK i PKP PLK będą współpracować czy nadal dyskutować w sądach?
Ten brak współpracy pomiędzy CPK a PLK był kuriozalny i niezrozumiały. Do takich sytuacji nie powinno było dochodzić i więcej dochodzić nie będzie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.