Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rachwalski (CPK): Zbudujemy nowe linie kolejowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
04-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
05-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rachwalski (CPK): Zbudujemy nowe linie kolejowe
fot. CPK, Piotr Rachwalski
– Projekt został sprowadzony na ziemię. Wiem, że to dla niektórych może być rozczarowujące, ale takie są realia realizacji inwestycji kolejowych w Polsce. CPK i Linia „Y” powstaną do roku 2035 – mówi w pierwszym wywiadzie Piotr Rachwalski, nowy członek zarządu CPK.

Łukasz Malinowski: Budowa nowych linii kolejowych idzie nam zdecydowanie gorzej niż budowa nowych dróg. Czy teraz w końcu uda się tą inwestycyjną niemoc przełamać? To chyba nie będzie łatwe zadanie?

Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK: To będzie ogromne wyzwanie. Część kolejowa CPK będzie zapewne tą najbardziej widoczną i najtrudniejszą do przeprowadzenia – inwestycje punktowe jak lotnisko, są jednak zawsze nieco łatwiejsze niż liniowe. W wolnej Polsce od 1990 r. tak naprawdę nie zbudowano ani jednego kilometra nowej linii kolejowej. Powstały nieliczne łącznice i odcinki lotniskowe oraz Pomorska Kolej Metropolitalna którą budował samorząd w śladzie linii poniemieckiej, więc trudno w tych wszystkich przypadkach mówić o jakiś wielkich zmianach mających znaczenie dla całego kraju.

Rozpocząć budowę nowych linii kolejowych, i to linii dużych prędkości, po tylu latach braku inwestycji to będzie ogromne wyzwanie, zwłaszcza od strony prawnej i administracyjnej. Musimy przecież uwzględniać wszystkie przepisy z zakresu ochrony środowiska, planowania przestrzennego, zamówień publicznych, etc. To jest długi i niełatwy proces.

Otwarcie CPK planowano jednak na rok 2028, a teraz termin jest zdecydowanie późniejszy. Skąd ta zmiana?

Nasi poprzednicy składali nierealne obietnice. My, po zapoznaniu się z zaawansowaniem prac, przedstawiamy realne terminy ich zakończenia.

Projekt został sprowadzony na ziemię. Wiem, że to dla niektórych może być rozczarowujące, ale takie są realia realizacji inwestycji kolejowych w Polsce. Lotnisko CPK powstanie do 2032 roku, a cała Linia „Y” do roku 2035. Trzeba pamiętać, że za wyjątkiem tunelu w Łodzi nie zostały przygotowane projekty, na podstawie których można by realizować kolejne inwestycje. Z resztą nawet w GDDKiA, która prowadzi inwestycje w oparciu o ZRID, a więc w nieco łatwiejszym kontekście prawnym niż kolej, cykl inwestycyjny wynosi 7-8 lat.

CPK będzie temu zadaniu w stanie sprostać?

Na szczęście zespół, który udało się stworzyć w CPK wydaje się, że ma największe w kraju kompetencje, jeśli chodzi o budowę nowej, kolejowej infrastruktury liniowej.

Jakie jest najważniejsze zadanie jakie stawia przed sobą nowy członek zarządu na ten rok?

Najważniejsze zadanie na ten rok i na teraz, to dopięcie dofinansowania i pozyskanie środków unijnych.

Teraz już CPK i PKP PLK będą współpracować czy nadal dyskutować w sądach?

Ten brak współpracy pomiędzy CPK a PLK był kuriozalny i niezrozumiały. Do takich sytuacji nie powinno było dochodzić i więcej dochodzić nie będzie.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć na linii Warszawa – Łódź

Infrastruktura

Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć na linii Warszawa – Łódź

inf. pras. Centralny Port Komunikacyjny 04 września 2024

CPK: Co z połączeniem lotniska z Krakowem i Katowicami?

Infrastruktura

CMK Północ. Jest wariat wariant inwestorski linii do Płocka i Włocławka

Infrastruktura

Zobacz również:

CPK: Kolejny przetarg na budowę infrastruktury rozstrzygnięty

Infrastruktura

CPK: Kolejny przetarg na budowę infrastruktury rozstrzygnięty

inf. pras. 03 września 2024

CMK Północ. Jest wariat wariant inwestorski linii do Płocka i Włocławka

Infrastruktura

CPK. Co z linią kolejową do Ukrainy?

Infrastruktura

CPK. Co z linią kolejową do Ukrainy?

Łukasz Malinowski 16 sierpnia 2024

Pozostałe z wątku:

Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć na linii Warszawa – Łódź

Infrastruktura

Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć na linii Warszawa – Łódź

inf. pras. Centralny Port Komunikacyjny 04 września 2024

CPK: Co z połączeniem lotniska z Krakowem i Katowicami?

Infrastruktura

CMK Północ. Jest wariat wariant inwestorski linii do Płocka i Włocławka

Infrastruktura

Zobacz również:

CPK: Kolejny przetarg na budowę infrastruktury rozstrzygnięty

Infrastruktura

CPK: Kolejny przetarg na budowę infrastruktury rozstrzygnięty

inf. pras. 03 września 2024

CMK Północ. Jest wariat wariant inwestorski linii do Płocka i Włocławka

Infrastruktura

CPK. Co z linią kolejową do Ukrainy?

Infrastruktura

CPK. Co z linią kolejową do Ukrainy?

Łukasz Malinowski 16 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5