Spółka Qumak rozpoczyna prace nad symulatorem jazdy lokomotywą i dedykowanymi mu szkoleniami. To jedna z pierwszych realizacji tego typu w Polsce, a jej nadrzędnym celem jest podnoszenie jakości kształcenia maszynistów. Projekt jest współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Demonstrator+. Wartość umowy to 13,1 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na 30 listopada 2016 r.
Konsorcjum, którego liderem jest Qumak wykona symulator lokomotywy oraz opracuje metodykę przeprowadzanych na nim szkoleń i ćwiczeń. To nowatorskie przedsięwzięcie stworzy narzędzia, dzięki którym polscy maszyniści będą mogli pozyskać praktyczne umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu, m.in. z zakresu prowadzenia szybkich pociągów pasażerskich, takich jak Pendolino.
- Symulator, nad którym pracujemy jest pierwszym tego typu projektem na polskim rynku. Do tej pory dostępne były jedynie rozwiązania konkretnych producentów, pozwalające na szkolenie maszynistów wyłącznie na symulatorach ich lokomotyw – powiedział Jacek Suchenek, członek zarządu i dyrektor pionu realizacji kontraktów Qumak. - Nasz symulator umożliwi maszynistom prowadzenie wirtualnych lokomotyw różnych typów – dodał.
W ramach projektu zmapowane zostaną główne szlaki kolejowe w Polsce. Umożliwi to pracownikom korzystającym z symulatora uczenie się na rzeczywistych trasach, na których będą później prowadzić pociągi. Program przyszłych szkoleń będzie zgodny z przepisami kolejowymi oraz rozporządzeniami Ministra Transportu. Symulator pozwoli zatem na przygotowanie do wykonywania zawodu nowych maszynistów oraz podnoszenie kwalifikacji osób już zatrudnionych. Umożliwi on również ocenę ich umiejętności oraz zdolności do pracy, co może być szczególnie ważne w przypadku pracowników uczestniczących w wypadkach kolejowych.
- Nasze rozwiązanie pozwoli na odwzorowanie rzeczywistych warunków terenowych oraz szlaków kolejowych, łącznie z możliwością pozorowania sytuacji awaryjnych i kryzysowych – zapowiedział Jacek Suchenek. Poza tym umożliwi prowadzenie szkoleń bez konieczności dublowania załóg na taborach kolejowych – dodał.
Cały system będzie składał się z kilku głównych elementów. Pierwszym z nich jest platforma, na której zostanie odzwierciedlona kabina maszynisty. Powstaną również moduły: wizualizacji (odpowiedzialny za obraz i dźwięk), a także symulacji (oprogramowanie generujące obraz oraz sterujące platformą kabiny). Ostatnią częścią składową przedsięwzięcia będzie przygotowanie metodyki szkolenia i ćwiczeń na symulatorze.
Projekt wpisuje się w przyjętą w styczniu 2013 roku nową strategię spółki Qumak. Zostanie on zrealizowany przez Dział Rozwoju Produktów firmy we współpracy z Wojskową Akademią Techniczną, Instytutem Kolejnictwa oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego w Inżynierii Komunikacyjnej „IKKU”.