Jest umowa na studium wykonalności modernizacji linii kolejowych z Bytomia przez Zabrze do Pyskowic, Strzelec Opolskich i Opola. Miasto rozpoczęło już renowację przejętego od PKP dworca, na który wprowadzi instytucje kulturalne, a Metropolia GZM zastanawia się nad zgłoszeniem reaktywacji linii do Pyskowic i jej przedłużenia do Pyskowic Miasta do programu Kolej Plus.
O dobrych wiadomościach dla kolei w tej części konurbacji śląsko-zagłębiowskiej informowaliśmy na początku roku. PKP PLK
ogłosiła wówczas przetarg na wykonanie studium wykonalności dla linii kolejowej 132 i linii do niej przylegających na Śląsku. Modernizacja umożliwi o udrożnienie i poprawę warunków przewozu alternatywnych dla trasy Katowice – Gliwice – Kędzierzyn-Koźle – Opole linii kolejowych z Bytomia przez Zabrze do Pyskowic, Strzelec Opolskich i Opola.
Przewozy towarowe to jednak nie wszystko, bo wykonawca dokumentacji
przeanalizuje także sensowności odbudowy lub budowy łącznic i połączeń prowadzących do linii nr 132 na terenie aglomeracji śląskiej. Jedną z nich jest nieczynny obecnie odcinek Zabrze Biskupice – Pyskowice, którego odbudowa jest priorytetem tego projektu, innym – linia nr 189 Ruda Chebzie – Zabrze Biskupice. Oznacza to potencjalnie możliwość odbudowy torów na odcinku ze stacji Pyskowice do Pyskowice-Miasto.
Teraz przetarg na studium wykonalności został rozstrzygnięty, a PLK udzieliła zamówienia konsorcjum Arcadis, Infry CD oraz Instytutu Kolejnictwa. Wartość kontraktu to 5,04 mln zł netto, co jest wartością dwukrotnie niższą od kosztorysu (10,4 mln zł).
Szansa na Kolej PlusO
trzech wariantach przywrócenia kolei pasażerskiej Pyskowicom pisaliśmy tutaj. W czasie trwania przetargu urząd miasta poinformował mieszkańców, że pojawiła się możliwość reaktywacji połączenia kolejowego do Gliwic. - Zamierzenia zyskały realny kształt wraz z powstaniem Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii, której członkiem są Pyskowice. Rozwój transportu szynowego jest strategicznym celem GZM. W przyszłości kolej ma być kręgosłupem całego systemu komunikacji publicznej w regionie – napisał magistrat pytając mieszkańców, czy chcą powrotu kolei do miasta. Jak można się było spodziewać, zdecydowana większość głosujących poparła ten pomysł.
Jak zdradza Urząd Miasta w Pyskowicach, stacje w tym mieście, mają być przystankami początkowymi nowej kolei aglomeracyjnej. Pociąg z Pyskowic Miasta w drodze do Gliwic zatrzymywać się będzie na stacji Pyskowice - Gliwice Kuźnica - Gliwice Łabędy (po modernizacji, z węzłem przesiadkowym) - Gliwice os. Kopernik (nowy przystanek). Dodatkowo przy stacjach: Pyskowice i Pyskowice Miasto zrealizowane zostałyby w ramach tej inwestycji strefy parkowania typu Park&Ride, z parkingami samochodowymi i rowerowymi dla przesiadających się na pociąg – snuje plany magistrat, zapewniając że Metropolia GZM może zgłosił linię do realizacji w ramach programu Kolej Plus, a także wesprzeć finansowo realizację projektu.
Były dworzec Stacją Kultury
W ostatnich miesiącach wyjaśniła się też przyszłość zabytkowego budynku dworca w Pyskowicach przejętego przez samorząd w 2018 roku. Urząd miasta rozstrzygnął przetarg na jego odrestaurowanie i przekształcenie w centrum aktywności twórczej "Stacja Kultury". Firma Milimex z Siemianowic Śląskich wykona prace za 7 341 410,58 zł. Termin realizacji prac upływa z końcem 2022 r. Projekt otrzymał dofinansowanie w kwocie blisko 1,9 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Śląskiego.
Jak informuje urząd miasta, w pierwszym kroku dworzec zostanie objęty pracami remontowymi i termomodernizacyjnymi, ale to zaledwie wstęp do dalszych działań. Zgodnie z programem funkcjonalno – użytkowym w skład centrum wejdą kawiarnia internetowa, biblioteka/mediateka, sale dydaktyczne i konferencyjne Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu, Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Centrum Organizacji Pozarządowych. Dodatkowo wydzielona zostanie sala „koncertowa”, sala ćwiczeń np. do zajęć jogi lub baletu oraz sala warsztatów rękodzielniczych. Wpleciona zostanie również funkcja obsługi podróżnych w postaci niewielkiej poczekalni z automatami biletowymi, dostępnej całą dobę. Budynek zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
W bezpośrednim sąsiedztwie stacji miasto zaplanowało w dalszej perspektywie budowę centrum przesiadkowego, które zostanie skomunikowane z nowym dworcem autobusowym na placu kard. Stefana Wyszyńskiego.