Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Push-pull kaput. Konsorcjum Pesa-Newag nie przedłużyło oferty dla PKP Intercity

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
19-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Push-pull kaput. Konsorcjum Pesa-Newag nie przedłużyło oferty dla PKP Intercity
wiz. PKP Intercity
Ostatecznie upadł największy projekt zakupu taboru w historii PKP Intercity. Konsorcjum Pesy i Newagu zdecydowało się nie przedłużać po raz kolejny ważności oferty w przetargu na 38 zestawów piętrowych push-pull. Przewoźnik nie ma innego wyjścia niż unieważnić zakup, na który miał przeznaczyć 5,5 mld złotych.

To miało być największe zamówienie w historii PKP Intercity. Zapoczątkowane w 2020 roku dialogiem technicznym postępowanie na dostawę składów piętrowych typu push-pull wraz z lokomotywami miało skomplikowany przebieg. W końcu w przetargu - dwukrotnie - wystartowało jedynie konsorcjum Pesy i Newagu

Za pierwszym razem złożyło ono ofertę o wartości 7,824 mld zł brutto, podczas gdy budżet zamawiającego wynosił 5,412 mld zł. Przetarg unieważniono i ogłoszono drugi; mimo znacznie korzystniejszych dla producentów warunków, oferta złożona przez Pesę i Newag opiewa tym razem na 8,5 miliarda złotych i znacznie przekracza budżet, określony na ponad 6,5 miliarda złotych.

Mimo tak dużej różnicy kwot PKP Intercity do dziś nie podjęło żadnej decyzji w sprawie przetargu; ogłoszono jedynie pytanie do producentów (RFI) w sprawie alternatywnych piętrowych zespołów trakcyjnych. Teraz jednak nie ma to już znaczenia - jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", konsorcjum Pesy i Newagu nie zgodziło się na kolejne przedłużenie ważności oferty. Przewoźnik nie ma zatem innego wyjścia niż unieważnić przetarg. To oznacza kolejne opóźnienie w realizacji jego strategii taborowej

PKP Intercity poświęciło projektowi push-pull najwięcej czasu i starań przekonując, że miał on przynieść zupełnie nowy standard podróżowania. Ewentualną rezygnację z zakupu krytycznie komentowali również obaj najwięksi polscy producenci, którzy poświęcili dużo czasu na udział w dialogu technicznym oraz dwóch przetargach. Teraz otrzymaliśmy wspólne stanowisko Pesy i Newagu:

- Jesteśmy gotowi do natychmiastowej realizacji tego projektu, jednak nie możemy sobie pozwolić na dalsze oczekiwanie na decyzję ze strony zamawiającego. Oferta przedstawiona przez dwóch czołowych polskich producentów charakteryzowała się racjonalnym podejściem do projektu zarówno pod względem technicznym, funkcjonalnym jak i budżetowym. Niestety brak decyzji oraz wypowiedzi sugerujące rezygnację, stawiają pod znakiem zapytania zainteresowanie zamawiającego projektem, a dalsze przedłużanie terminów zwiększałoby znacząco ryzyko jego realizacji. Niepewność pozyskania zlecenia skłania nasze firmy do poszukiwania stabilnych zamówień, mających na celu zabezpieczenie miejsc pracy naszych pracowników - poinformowało polskie konsorcjum w komentarzu dla "Rynku Kolejowego".
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pora na duże prace modernizacyjne w metrze

Infrastruktura

Pora na duże prace modernizacyjne w metrze

Redakcja/inf. pras. 30 kwietnia 2024

PLK zbuduje trzy parkingi przy stacjach na linii radomskiej

Infrastruktura

PLK zbuduje trzy parkingi przy stacjach na linii radomskiej

inf. pras. PKP PLK, oprac. ms. 30 kwietnia 2024

Czy polski rynek zaleje cement z Ukrainy? Import wzrósł o 350 proc.

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Pora na duże prace modernizacyjne w metrze

Infrastruktura

Pora na duże prace modernizacyjne w metrze

Redakcja/inf. pras. 30 kwietnia 2024

PLK zbuduje trzy parkingi przy stacjach na linii radomskiej

Infrastruktura

PLK zbuduje trzy parkingi przy stacjach na linii radomskiej

inf. pras. PKP PLK, oprac. ms. 30 kwietnia 2024

Czy polski rynek zaleje cement z Ukrainy? Import wzrósł o 350 proc.

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5