Partnerzy serwisu:
Biznes

Punktualność pociągów znacznie spadła

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
12-08-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Punktualność pociągów znacznie spadła
Fot. Miłosz Pakulski, SM42.pl
W drugim kwartale 2021 r. punktualność pociągów pasażerskich wyniosła 92%, a towarowych – 43%. To dużo gorszy wynik niż w ubiegłym roku.

Przewoźnicy kolejowi uruchomili w II kwartale 2021 r. ponad 426 tys. pociągów pasażerskich oraz ponad 111 tys. pociągów towarowych. Jak podał Urząd Transportu Kolejowego, do stacji końcowej punktualnie przyjechało ponad 92% pociągów pasażerskich oraz ponad 43% pociągów towarowych. UTK podkreśla, że punktualność poprawiła się w porównaniu do I kwartału tego roku, kiedy dla pociągów pasażerskich wynosiła ponad 90%, a w przypadku pociągów towarowych niecałe 43%. Bardziej miarodajne jest jednak porównanie danych rok do roku, a tu kolej wypada gorzej nie tylko niż w pandemicznym 2020 roku, ale również trochę słabiej niż dwa lata temu.

Punktualność przewozów pasażerskich spada

Według podanych przez UTK danych, od kwietnia do czerwca 2021 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 92,03% pociągów pasażerskich (liczone są opóźnienia powyżej 5 minut 59 sekund). W stosunku do pierwszego kwartału oznacza to wzrost o ponad 1,5 pkt. procentowego. Najwyższy współczynnik punktualności pociągów pasażerskich w II kwartale odnotowano w kwietniu – 94,01%. W maju współczynnik ten osiągnął wartość 92,62%, natomiast w czerwcu – 89,48%.

Warto porównać te dane z poprzednimi okresami. Względem 2020 roku wyniki w kolejnych miesiącach były gorsze o 4-5 punktów procentowych. Nie był on jednak miarodajny, bo znaczne zmniejszenie liczby pociągów z powodu pandemii bardzo ułatwiło prowadzenie ruchu, co przełożyło się na punktualność. Niepokoi, że wyniki w 2021 roku są gorsze niż w 2019 r. Wówczas w maju pociągi pasażerskie jeździły z punktualnością 94,00% w kwietniu, 93,54% w maju i 90,92% w czerwcu. Bardzo ciekawe będą wyniki za III kwartał 2021 roku, w którym doszło już do kilku dużych utrudnień na sieci. Poczekamy na nie jednak ok. trzech miesięcy.

Prawie co czwarty pociąg PKP Intercity opóźniony

Jak czytamy, wśród przewoźników pasażerskich uruchamiających więcej niż tysiąc pociągów miesięcznie, najwyższy wskaźnik punktualności w II kwartale odnotowała – jak zawsze – Warszawska Kolej Dojazdowa – 99,68%. Największy przewoźnik dalekobieżny – spółka PKP Intercity osiągnęła współczynnik punktualności na poziomie 78,01%. Średnie kwartalne opóźnienie pociągów wyniosło ponad 20 minut dla pociągów opóźnionych powyżej 5 minut 59 sekund oraz prawie 8 minut dla wszystkich pociągów.

Jako przyczyna opóźnienia, w II kwartale najczęściej była wskazywana naprawa lub wymiana taboru kolejowego na skutek awarii. W kwietniu oraz czerwcu  znaczenie miało późne zgłoszenie gotowości do odjazdu, natomiast od maja poważny wpływ na punktualność wygenerowały niekorzystne warunki atmosferyczne. Na kolejnych pozycjach wśród przyczyn opóźnień znajdują się: niewłaściwa organizacja prac budowlanych  oraz samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi – informuje UTK.

– Awarie taboru oraz późne zgłoszenie gotowości do odjazdu związane są bezpośrednio z działalnością przewoźników kolejowych. To zagadnienia, na które powinno się zwrócić szczególną uwagę, by zwiększyć punktualność. Niestety nadal jedną z przyczyn opóźnień jest niewłaściwa organizacja prac budowlanych. Lepsze planowanie robót może w wymierny sposób poprawić punktualność  – zwraca uwagę dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego cytowany w komunikacie.

Dwucyfrowy wzrost opóźnień pociągów towarowych w maju

Trochę inaczej przedstawia się kwestia opóźnień pociągów towarowych. Jak podał UTK, w drugim kwartale 2021 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 43,34% pociągów towarowych. Najwyższą punktualność w tym okresie odnotowano w kwietniu – 45,19%. W maju współczynnik wyniósł 43,23%, natomiast w czerwcu 41,56%. Średnie opóźnienie pociągu towarowego w II kwartale wyniosło 693 minuty.

To dużo gorsze wyniki, niż w 2020 roku – w maju punktualność spadła aż o 10,01 punktów procentowych. W kwietniu było to -8,24 p.p., a w czerwcu -5,23. To oznacza dużo większy wzrost opóźnień, niż w I kwartale tego roku. Jednocześnie, punktualność pociągów towarowych była na porównywalnym poziomie, jak w II kwartale 2019 roku, a w kwietniu była nawet o 2,5 p.p. wyższa.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

UTK: Punktualność wymaga lepszego planowania ruchu

Pasażer

UTK: Punktualność wymaga lepszego planowania ruchu

Roman Czubiński 22 czerwca 2023

UTK: Większość pociągów towarowych wciąż się spóźnia

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

UTK: Punktualność wymaga lepszego planowania ruchu

Pasażer

UTK: Punktualność wymaga lepszego planowania ruchu

Roman Czubiński 22 czerwca 2023

UTK: Większość pociągów towarowych wciąż się spóźnia

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5