W ostatnich trzech miesiącach do stacji końcowej punktualnie dojechało jedynie 53 proc. pociągów towarowych. W porównaniu z drugim kwartałem to dla przewozów towarowych wynik niższy o 0,73 . W zestawieniu rok do roku punktualność pociągów towarowych wzrosła o 1,12 punktu. W trzecim kwartale 2024 r. przewoźny towarowi i pasażerscy uruchomili łącznie prawie 628,4 tys. pociągów.
W trzecim kwartale 2024 roku poziom punktualności w przypadku pociągów towarowych wyniósł 53,01 proc. i był niższy o 0,73 punktu procentowego w stosunku do drugiego kwartału tego roku. W zestawieniu rok do roku to wzrost punktualności o 1,12 punktu procentowego z wartości 51,89 proc. w trzecim kwartale 2023 roku.
Najlepszym miesiącem trzeciego kwartału pod względem punktualności w przewozach towarowych był sierpień z wartością 54,47 proc. Oznacza to, że -
tak jak w przypadku pociągów pasażerskich - powódź miała wpływ na punktualność w III kwartale 2024 roku.
Widać bardzo dużą różnicę w wynikach punktualności przewozów krajowych i międzynarodowych. Krajowe przewozy charakteryzowały się punktualnością na poziomie 57,58 proc. Wynik punktualności w przewozach międzynarodowych to 35,63 proc. W przewozach krajowych wyższe jest natomiast średnie opóźnienie, które wyniosło 671 minut, podczas gdy w transporcie międzynarodowym było to 485 minut.
– W przypadku przyczyn, na które wpływ mają przewoźnicy czy zarządcy, ważne jest wprowadzanie rozwiązań prowadzących do zmniejszenia usterek urządzeń sterowania ruchem kolejowym, awarii taboru czy niewłaściwej organizacji prac budowlanych. Tak, by te opóźnienia były coraz rzadsze – tłumaczył statystyki za kolejny kwartał Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.