W II kwartale 2023 r. poziom punktualności pociągów pasażerskich wyniósł 91,1%, a towarowych 53,5%. Bardzo źle, w stosunku do wcześniejszych miesięcy, było w czerwcu.
Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, od kwietnia do czerwca 2023 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 91,1% pociągów pasażerskich (przy opóźnieniach powyżej 5 minut 59 sekund). Najwyższy poziom punktualności pociągów pasażerskich w II kwartale odnotowano w kwietniu – 92,4%. W kolejnych miesiącach odnotowano spadek tego wskaźnika do 91,8% w maju i 89,1% w czerwcu.
– Dane o drugim kwartale w punktualności pasażerskiej można podzielić na dwa okresy – pierwszy z nich obejmował czas po korekcie rozkładu jazdy w marcu, gdy w kwietniu i maju punktualność pasażerska poprawiła się i czerwiec, kiedy ponownie wynik punktualności dla całego rynku nie przekroczył 90%.Trwające prace w obszarze warszawskiego węzła kolejowego, a także zdarzenia losowe i pojawiające się problemy z taborem czy zjawiskiem wydłużonego lokowania podróżnych na stacjach linii nr 20 przełożyły się na niższe niż w poprzednich latach wyniki punktualności u przewoźników korzystających z warszawskiego węzła kolejowego – komentuje wyniki punktualności dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Wśród przewoźników pasażerskich realizujących codzienny rozkład jazdy, najwyższy wskaźnik punktualności w II kwartale odnotowała PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. (wg danych zarządcy PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.) – 98,5%. Główny przewoźnik dalekobieżny – „PKP Intercity” S.A. osiągnął poziom punktualności 73,5%, co jest wynikiem o 0,5 punktu procentowego gorszym w stosunku do I kwartału 2023 r.
Dane o punktualności przewozów pasażerskich w podziale miesięcznym [%]
miesiąc |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
zmiana 2023/2022 [p. proc.] |
styczeń |
93,95% |
90,09% |
91,61% |
90,70% |
-0,91% |
luty |
94,28% |
87,77% |
91,97% |
90,96% |
-1,00% |
marzec |
95,94% |
93,27% |
89,60% |
91,16% |
1,55% |
kwiecień |
98,00% |
94,01% |
91,70% |
92,43% |
0,73% |
maj |
97,70% |
92,62% |
90,36% |
91,84% |
1,48% |
czerwiec |
94,56% |
89,48% |
87,22% |
89,14% |
1,92% |
lipiec |
94,33% |
86,73% |
85,24% |
|
|
sierpień |
93,64% |
89,08% |
86,53% |
|
|
wrzesień |
93,83% |
90,37% |
89,94% |
|
|
październik |
93,35% |
89,97% |
87,89% |
|
|
listopad |
94,68% |
89,30% |
88,20% |
|
|
grudzień |
93,25% |
88,74% |
83,87% |
|
|
Dane o punktualności przewoźników pasażerskich w ostatnim kwartale [%]
przewoźnik |
kwiecień |
maj |
czerwiec |
II kwartał |
Arriva |
95,33% |
93,58% |
92,27% |
93,69% |
Cargo Master |
74,19% |
59,38% |
81,08% |
72,00% |
Ceske Drahy |
100,00% |
96,67% |
96,25% |
97,21% |
Koleje Dolnośląskie |
94,19% |
93,01% |
89,81% |
92,32% |
Koleje Małopolskie |
95,16% |
96,04% |
95,21% |
95,48% |
Koleje Mazowieckie |
90,50% |
90,50% |
88,78% |
89,94% |
Koleje Śląskie |
95,70% |
94,70% |
93,72% |
94,70% |
Koleje Wielkopolskie |
95,35% |
95,60% |
90,61% |
93,89% |
Leo Express |
88,89% |
92,00% |
85,19% |
88,57% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna |
94,84% |
95,47% |
94,81% |
95,05% |
ODEG Ostdeutsche |
98,49% |
97,92% |
96,19% |
97,53% |
PKP Intercity |
76,22% |
76,08% |
68,32% |
73,54% |
PKP SKM |
98,18% |
99,00% |
98,42% |
98,53% |
Polregio |
93,21% |
92,01% |
89,35% |
91,51% |
RegioJet |
46,67% |
43,55% |
55,00% |
48,35% |
SKM Warszawa |
91,17% |
89,74% |
87,72% |
89,51% |
SKPL Cargo |
66,67% |
100,00% |
25,00% |
64,00% |
UBB |
96,29% |
95,31% |
92,37% |
94,63% |
WKD |
98,93% |
99,74% |
95,05% |
98,00% |
Średnie opóźnienie pociągów pasażerskich w II kwartale 2023 r. obliczone jako iloraz łącznego czasu opóźnionych pociągów na stacji końcowej i liczby tych pociągów wyniosło ponad 20 minut dla pociągów opóźnionych powyżej 5 minut 59 sekund oraz blisko 8 minut dla wszystkich opóźnionych pociągów.
Jak czytamy, przyczyny opóźnień przypisywane są przez zarządcę infrastruktury do odpowiednich grup określonych w instrukcji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wśród przyczyn, które odpowiadały za największy czas trwania opóźnień pociągów opóźnionych na stacji końcowej od 6 minut, były te przypisane do kodów:
- 64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw) – 160,2 tys. min (w tym 395 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum 60 min),
- 64-1 WCJ – wydłużony czas przejazdu – 76,9 tys. min (w tym 3 przypadki opóźnień o czasie trwania minimum niż 60 min),
- 71-1 Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane Przedsiębiorstwu Kolejowemu, od którego przyjmowany jest pociąg – 56,8 tys. min (w tym 136 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum 60 min),
- 90-5 Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi – 49,5 tys. min (w tym 163 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum niż 60 min),
- 54-1 Późne zgłoszenie gotowości do odjazdu – 43,0 tys. min (w tym 93 przypadki opóźnień minimum niż 60 min).
W II kwartale 2023 r. odnotowano ponad 333 przypadki opóźnień, których czas przekraczał 120 minut. W tym zestawieniu dominują przyczyny związane z taborem (kod 64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw)), a w drugiej kolejności przyczyny związane z wypadkami (kod 90-5 Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi) - podaje Urząd.
Z danych UTK wynika, że w II kwartale 2023 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 53,6% pociągów towarowych. Najwyższą punktualność w tym okresie odnotowano w maju – 55%. W kwietniu punktualność wyniosła 53,4%, natomiast w czerwcu 52,2%. Średnie opóźnienie pociągu towarowego w II kwartale 2023 r. wyniosło 613 minut. Na 48 808 opóźnionych pociągów 73% stanowiły te, których opóźnienie wynosiło minimum 120 minut.
Szczegółowe wyniki punktualności w przewozach kolejowych za II kwartał 2023 r. oraz dane archiwalne znajdują się na portalu
Dane Kolejowe w działach
Punktualność pasażerska oraz
Punktualność towarowa.