Partnerzy serwisu:
Pasażer

Punktualność pociągów pasażerskich i towarowych w II kwartale 2024 r.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-08-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Punktualność pociągów pasażerskich i towarowych w II kwartale 2024 r.
fot. Izabela Miernikiewicz, PKP PLK
Urząd Transportu Kolejowego informuje, że w II kwartale 2024 roku na tory wyjechało ponad pół miliona pociągów pasażerskich, z czego blisko 470 tys. było uznanych za punktualne. W przewozach towarowych liczba uruchomionych pociągów wyniosła 100 tys., ale jedynie ponad 53 tys. dotarło na czas.

– Drugi kwartał 2024 roku to po raz kolejny lepszy wynik punktualności zarówno pasażerskiej, jak i towarowej. Na infrastrukturze trwają intensywne prace, dlatego lepsze wyniki punktualności są zjawiskiem bardzo pozytywnym. Widoczny jest zwłaszcza wzrost wyników punktualności przewoźników obsługujących aglomerację warszawską – komentuje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Dodaje, że “stolica jest największym generatorem ruchu kolejowego i zapewnienie tu lepszej punktualności to ważny cel”.

Przewozy pasażerskie

W poszczególnych miesiącach II kwartału 2024 r. najwyższy wskaźnik punktualności odnotowano w kwietniu, kiedy to wyniósł 94,2 proc. W maju wyniósł on 93,2 proc, zaś w czerwcu 91,6 proc.

W II kwartale, wśród przewoźników, którzy realizują codzienne rozkładowe przejazdy, najlepszy wynik odnotowała Warszawska Kolej Dojazdowa z wynikiem 99,7 proc. Najniższą punktualność miał przewoźnik dalekobieżny PKP Intercity (80,6 proc).

Za największy czas trwania opóźnień pociągów odpowiadały przyczyny przypisane do kodów:
  • 64-2 naprawa lub wymiana taboru na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw) – 157,1 tys. min (w tym 412 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum 60 min);
  • 83-8 wyładowania atmosferyczne − 90,5 tys. min (w tym 354 przypadki opóźnień o czasie trwania minimum niż 60 min);
  • 71-1 opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane Przedsiębiorstwu Kolejowemu, od którego przyjmowany jest pociąg – 66,6 tys. min (w tym 213 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum 60 min);
  • 64-1 WCJ − wydłużony czas przejazdu – 51,7 tys. min (tylko 1 przypadek opóźnienia o długości trwania powyżej 60 minut);
  • 50-4 lokowanie podróżnych (duża liczba pasażerów) – 48,7 tys. minut, z czego najdłuższe trwało 45 minut.
W II kwartale 2024 r. ponad 404 przypadki opóźnień trwały więcej niż 120 minut.

Na punktualność pociągów wpływ ma wiele czynników, m. in. realizacja prac na infrastrukturze kolejowej i związane z tym zmiany w rozkładach jazdy, przygotowanie i serwis taboru pozostającego w dyspozycji przewoźników czy zasady związane z prowadzeniem ruchu kolejowego i regulacje systemowe. Te działania i zasady da się zaplanować, lecz poza wszelką kontrolą pozostają siły natury i wypadki. Jeśli wystąpią, należy podejmować szybkie działania i zapewnić dobry przepływ informacji w sytuacjach kryzysowych.

Do poprawy punktualności może przyczynić się wiele inicjatyw. W kwietniu prezes UTK wydał stanowisko, w którym przypomniał, że obecność komisji kolejowej nie zawsze jest konieczna na miejscu zdarzenia, które polega na pominięciu wskaźnika W4, czyli przejechaniu pociągu za miejsce zatrzymania wyznaczone na końcu peronu. Często oczekiwanie na przyjazd komisji powoduje znaczne opóźnienia wielu pociągów.

Przewozy towarowe

W kwietniu punktualność w przewozach pociągów towarowych wyniosła 53,4 proc., natomiast w czerwcu 52,2 proc. Najwyższa punktualność miała miejsce w maju, kiedy wskaźnik punktualności wyniósł blisko 55 proc. Widoczne są duże różnice w punktualności komunikacji krajowej i międzynarodowej. Podczas gdy w przewozach krajowych wskaźnik wynosił 58,3 proc, w międzynarodowym wyniósł 37,2 proc.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W 2023 roku lekko wzrosła punktualność pociągów

Pasażer

W 2023 roku lekko wzrosła punktualność pociągów

Urząd Transportu Kolejowego 27 marca 2024

UTK: Punktualność wymaga lepszego planowania ruchu

Pasażer

UTK: Punktualność wymaga lepszego planowania ruchu

Roman Czubiński 22 czerwca 2023

UTK: Większość pociągów towarowych wciąż się spóźnia

Infrastruktura

Punktualność pociągów znacznie spadła

Biznes

Punktualność pociągów znacznie spadła

Jakub Madrjas 12 sierpnia 2021

Ile pociągów PKP Intercity spóźniło się w 2019 roku?

Pasażer

Zobacz również:

W 2023 roku lekko wzrosła punktualność pociągów

Pasażer

W 2023 roku lekko wzrosła punktualność pociągów

Urząd Transportu Kolejowego 27 marca 2024

UTK: Punktualność wymaga lepszego planowania ruchu

Pasażer

UTK: Punktualność wymaga lepszego planowania ruchu

Roman Czubiński 22 czerwca 2023

UTK: Większość pociągów towarowych wciąż się spóźnia

Infrastruktura

Punktualność pociągów znacznie spadła

Biznes

Punktualność pociągów znacznie spadła

Jakub Madrjas 12 sierpnia 2021

Ile pociągów PKP Intercity spóźniło się w 2019 roku?

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5