Urząd Transportu Kolejowego opublikował oficjalne dane dotyczące przybycia pociągów na czas w II kwartale 2022 r. Dane są niepokojące zwłaszcza w odniesieniu do spółki PKP Intercity oraz przewoźników towarowych.
Jak informuje UTK, do stacji końcowej punktualnie przyjechało blisko 90% pociągów pasażerskich oraz ponad 44% pociągów towarowych. Punktualność w przewozach pasażerskich była niższa o 1,3 punktu procentowego w porównaniu do i tak złego I kwartału tego 2022 roku, zaś w przypadku pociągów towarowych wzrosła o 2,2 punktu procentowego. Przewoźnicy kolejowi uruchomili w II kwartale 2022 r. ponad 445 tys. pociągów pasażerskich oraz ponad 114 tys. pociągów towarowych.
Przewozy pasażerskie
Urząd podaje, że od 1 kwietnia do ostatniego dnia czerwca 2022 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 89,7% pociągów pasażerskich (przy opóźnieniach powyżej 5 minut 59 sekund). Najwyższy poziom punktualności pociągów pasażerskich w II kwartale odnotowano w kwietniu – 91,7%. Później było już tylko gorzej: w maju współczynnik ten osiągnął wartość 90,4%, natomiast w czerwcu – 87,2%.
Wśród przewoźników realizujących stale codzienne kursy najwyższy wskaźnik punktualności w II kwartale odnotowała Warszawska Kolej Dojazdowa – 99,5% (to nie dziwi nigdy, gdyż operuje ona na izolowanej od całości sieci linii). Największy przewoźnik dalekobieżny – PKP Intercity osiągnęło współczynnik punktualności na poziomie 68%. To o prawie dwa punkty procentowe gorzej niż w pierwszym kwartale, gdy ta osiągnęła wartość 69,78%. W wakacje te wskaźniki są jeszcze gorsze. Nieoficjalne dane,
do których dotarł „Rynek Kolejowy” wskazują, że w lipcu tylko 63,07% pociągów docierało do stacji końcowych na czas!
– Średnie opóźnienie pociągów pasażerskich w II kwartale obliczone jako iloraz łącznego czasu opóźnionych pociągów na stacji końcowej i liczby tych pociągów wyniosło ponad 24 minuty dla pociągów opóźnionych powyżej 5 minut 59 sekund oraz blisko 10 minut dla wszystkich opóźnionych pociągów – poinformował Urząd.
Przyczyny opóźnień przypisywane są przez zarządcę infrastruktury do odpowiednich grup określonych w instrukcji PKP PLK. Przyczynami powodującymi najwięcej czasu opóźnień pociągów nieuznawanych za punktualne na sieci PKP PLK były: „Tabor”, „Przyczyny zewnętrzne”, a także „Przyczyny wtórne”. Zwłaszcza ten ostatni wskaźnik jest niepokojący, ponieważ identyfikuje te opóźnienia, które są efektem spóźnień poprzednich pociągów dojeżdżających do stacji końcowej. Na domiar złego – takie pociągi opóźnione odjeżdżają już ze stacji początkowej.
– Było to odpowiednio 26,8%,17,9% oraz 14,7% czasu wszystkich opóźnień dla których przypisano przyczynę powstania opóźnienia. Wg liczby opóźnień udział tych przyczyn to odpowiednio 27,1%, 18,1% oraz 9,8% – czytamy w komunikacie UTK.
Skąd biorą się wielkie opóźnienia?
Wg dokładnych kodów opóźnień pierwsze trzy główne przyczyny to: 64-2. Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw), 71-1. Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane Przedsiębiorstwu Kolejowemu, od którego przyjmowany jest pociąg , 64-1 WCJ. Wydłużony czas przejazdu. Podczas gdy pierwsze dwie przyczyny często doprowadzają do sytuacji zatrzymania ruchu na dłuższy czas, to w przypadku trzeciej z nich powstałe w jej wyniku opóźnienie najczęściej nie przekracza kilkunastu minut, a trzecie miejsce w łącznym czasie trwania wynika z bardzo dużej liczby takich opóźnień.
W II kwartale liczba najbardziej dotkliwych opóźnień na sieci, które przekraczały 120 minut wyniosła 693 opóźnienia, zaś ich łączny czas to 167,1 tys. minut. Opóźnienia te stanowiły ponad 12% wszystkich przypisanych opóźnień pod względem czasu, ale niecałe 0,5% pod względem liczby opóźnień. Wśród tych opóźnień dominowały te związane z kodami 71-1. Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane Przedsiębiorstwu Kolejowemu, od którego przyjmowany jest pociąg (44,7% czasu i 36,2% liczby), 70-1. Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane Przedsiębiorstwu Kolejowemu, któremu przekazywany jest pociąg (10,4% czasu i 5,2% liczby), 64-2. Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw), )8,5% czasu i 12,8% liczby), 90-5. Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi (5,9% czasu i 8,5% liczby).
Przewozy towarowe
W drugim kwartale 2022 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 44,2% pociągów towarowych. Najwyższą punktualność w tym okresie odnotowano w kwietniu – 44,8%. W maju współczynnik wyniósł 44,5%, natomiast w czerwcu 43,4%. Średnie opóźnienie pociągu towarowego w II kwartale wyniosło 769 minut. Pomimo lepszego wyniku punktualności pociągów towarowych nadal największym problemem są opóźnienia powyżej 120 minut.
Prezes UTK: Coraz gorsza punktualność
– W II kwartale punktualność pociągów pasażerskich uległa pogorszeniu. Punktualny przyjazd do celu podróży jest jednym z ważnych elementów ocenianych przez klientów kolei. Dlatego trend spadku punktualności jest niepokojący i z uwagą analizujemy działania jakie obecnie podejmują i planują podjąć podmioty kolejowe w celu zmniejszenia ryzyka opóźnień. Utrzymanie taboru, działanie urządzeń zasilania, planowanie robót inwestycyjnych, czy planowanie obiegów pociągów – to czynniki, których wpływ na punktualność można zmniejszyć poprzez odpowiednie działania – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.