Pudła pierwszych wagonów produkowanych dla PKP Intercity przez FPS – H. Cegielski są już przygotowane do montażu wózków i wnętrza. Zamówienie na 81 nowoczesnych pojazdów będzie realizowane z nieznacznym opóźnieniem.
W Poznaniu, przy halach fabrycznych Cegielskiego można już zobaczyć niemal gotowe, choć jeszcze pozbawione wózków (otrzymają wózki 25AN przystosowane do osiągania prędkości 200 km/h) wagony z zamówienia opiewającego na 81 pojazdów. Widoczne na zdjęciach pudła należą do typu 175 A-10 i będą bezprzedziałowe. Kiedy zobaczymy je na torach?
– Z uwagi na pandemię (COVID-19) w lutym 2021 PKP Intercity podpisało z FPS – H. Cegielski aneks wydłużający termin dostawy nowych wagonów o 3 miesiące. Dostawy pierwszych wyprodukowanych wagonów oczekujemy w listopadzie – napisała Agnieszka Serbeńska z biura prasowego PKP Intercity. Dodaje, że zgodnie z harmonogramem wykonawca przystąpił do produkcji wagonów 2 klasy, bezprzedziałowych. – Stan zaawansowania prac jest na bieżąco monitorowany przez PKP Intercity. Wykonawca nie zgłasza zagrożenia w realizacji przedmiotu umowy – wyjaśnia przedstawicielka przewoźnika.
Jedno zamówienie – wiele typów wagonów
Przetarg na dostawę nowych wagonów zdolnych kursować z prędkością 200 km/h PKP Intercity rozstrzygnęło w listopadzie 2017. Najpierw zamówiono 55 pojazdów, a w maju 2019 zdecydowano o realizacji opcji na kolejnych 26. Łącznie w spółce pojawi się więc 81 nowych wagonów za kwotę 697,3 mln zł. Jeśli podzielimy tą kwotę na 81, okaże się, że cena jednej sztuki to 8.6 mln zł brutto, choć oczywiście różne warianty wagonów mają różną wartość.
W ramach zamówienia podstawowego (55 sztuk) Cegielski dostarczy wagony różnych typów: 5 przedziałowych pierwszej klasy, 18 bezprzedziałowych drugiej klasy, 18 przedziałowych drugiej klasy, 7 bezprzedziałowych drugiej klasy z miejscami na rowery oraz 7 przedziałowych drugiej klasy z miejscami dla osób na wózkach inwalidzkich, wyposażonych w podnośniki.
W ramach zamówienia realizowanego w ramach prawa opcji (26 wagonów) do PKP Intercity trafią wagony: 2 przedziałowe pierwszej klasy, 9 przedziałowych drugiej klasy, 9 bezprzedziałowych drugiej klasy, 3 bezprzedziałowe drugiej klasy z miejscami na rowery, oraz 3 wagony przedziałowe drugiej klasy, z których każdy przystosowany będzie do przewozu osób niepełnosprawnych.
Wagony dla ekspresów
Z wagonów będą zestawione krajowe pociągi EIC kursujące na trasach:
- Warszawa – Kraków,
- Zakopane – Gdynia,
- Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała,
- Kołobrzeg/Gdynia – Warszawa.
- Warszawa – Zielona Góra – Warszawa
- Warszawa – Szczecin – Warszawa
Po uzyskaniu homologacji do ruchu poza granicami, wagony zobaczymy też w następujących relacjach międzynarodowych:
- Warszawa – Berlin – Warszawa
- Gdynia – Berlin – Gdynia
- Kraków – Berlin – Kraków
- Gdynia/Warszawa – Wiedeń – Warszawa/Gdynia.
Według pierwotnej umowy z 2017 roku dostawa wszystkich 81 nowych wagonów nastąpić ma w terminie do 48 miesięcy od momentu podpisania umowy. PKP Intercity powinno je więc odebrać do lutego 2022 roku. Po upływie 24 miesięcy od dnia odbioru wagonów H. Cegielski – FPS jest zobowiązany do wykonania przeglądów na trzecim poziomie utrzymania każdego z nich.
Przypomnijmy, że FPS H. Cegielski podjął się także modernizacji spalinowych lokomotyw SM42 dla PKP Intercity.
Wykonanie tego zadanie także jest opóźnione. Nie należy się temu dziwić. Pandemia miała swój wpływ na opóźnienei produkcji u niemal wszystkich producentów taboru kolejowego.