W kwietniu PTS przekazał do Wielkopolski pojazd SA108-005, którego naprawę rewizyjną poziomu P4 wykonał w ramach konsorcjum z Seluch Dariusz Selka. Była to pierwsza tego typu realizacji w historii spółki. O tym jak nowa firma radzi sobie na rynku i gdzie widzi szanse na rozwój rozmawiamy z Jackiem Tomasikiem, Dyrektorem Marketingu spółki.
Łukasz Malinowski, Rynek Kolejowy: Dlaczego Wasza spółka została powołana do życia? Czy na rynku krajowym jest miejsce dla podmiotu specjalizującego się w naprawach serwisowych?
Jacek Tomasik, dyrektor marketingu PTS: PTS powstał jako odpowiedź na rosnące wymagania rynku, który potrzebował niezależnego serwisu, oferującego szeroki zakres usług zarówno dla komponentów pojazdów szynowych, jak i dla całych jednostek. Nasza oferta obejmuje naprawy i serwis poszczególnych komponentów, a także całych pojazdów. Skierowana jest do właścicieli oraz użytkowników taboru. Rynek jest nam dobrze znany. Posiadamy wieloletnie doświadczenie i kompetencje w naprawach oraz serwisowaniu SZT, EZT i tramwajów. Siłą naszej firmy jest wyspecjalizowana kadra, zarówno w budowie, jak i serwisowaniu pojazdów szynowych. Zespół składa się z własnych pracowników oraz firm współpracujących. Ponadto naszą siłą jest doświadczona kadra managerów. Naszym strategicznym partnerem jest dobrze znana w branży firma Ingeteam. W świadczonych usługach postawiliśmy na jakość i ciągłe ulepszanie procesów. Od roku 2018 posiadamy certyfikat ISO, w marcu 2020 uzyskaliśmy certyfikat IRIS.
Na jaki segment rynku liczycie teraz najbardziej? SZT, EZT, lokomotywy czy może tramwaj? Który z nich jest najbardziej perspektywiczny?
Polski rynek napraw i serwisu pojazdów szynowych jest perspektywiczny w każdym zakresie. Nasza oferta dotyczy wszystkich rodzajów taboru i ciężko wśród nich wyłonić zakres dominujący. Z naszych doświadczeń wynika, że użytkownicy taboru oczekują oferty kompleksowej i elastyczności. Taka też filozofia towarzyszyła nam i nadal towarzyszy na każdym etapie rozwoju firmy. Pierwsze zlecenia jakie otrzymaliśmy dotyczyły napraw i serwisu układów klimatyzacji Konvekta, której jesteśmy autoryzowanym serwisem. Następnie rozszerzaliśmy gamę usług na innych producentów układów tj. Webasto czy JMN40. Kolejne kroki to były dostawy komponentów dla taboru. Od roku 2018 wykonujemy usługi napraw i serwisu taboru jako całości, oferta dotyczy przeglądów codziennych jak i napraw głównych. Staramy się rozwijać firmę w sposób płynny, ale również odpowiedzialny.
Jakie zlecenia krajowe i zagraniczne udało się dotąd pozyskać?
Są to serwisy oraz naprawy bieżące, powypadkowe, awaryjne dla takich przewoźników jak KŚ, KM czy POLREGIO. Świadczymy naprawy serwisowe oraz dostawy komponentów dla Klientów tramwajowych: TW, GAiT, TSz, MPK Wrocław. Mamy podpisane umowy na przeglądy roczne, naprawy rewizyjne i mamy nadzieję, że niebawem również na naprawę główną. Dwie ostatnie wymienione umowy zostały zawarte z Województwem Wielkopolskim. W roku 2019 z sukcesem zaprezentowaliśmy się na targach TRAKO w Gdańsku, co poskutkowało wejściem na rynki zagraniczne. Jesteśmy obecni z usługami we Włoszech i na Litwie.
Czy wieloletnie kontrakty utrzymaniowe zawierane przy okazji zakupu taboru nie są istotnym ograniczeniem dla funkcjonowania takie firmy jak PTS?
W długoterminowych umowach zawieranych wraz z dostawą pojazdu raczej upatrujemy szansy do współpracy z producentami taboru niż zagrożeń dla działalności takich firm jak PTS. W 2020 roku rozpoczęliśmy rozmowy na temat stania się autoryzowanym serwisem PESA Bydgoszcz SA, naszą ofertę złożyliśmy także do firmy Stadler. Większość producentów posiada pojazdy na terenie całego kraju, utrzymanie sprawnego serwisu jest dla nich dużym wyzwaniem. Uważam, że współpraca z takimi firmami jak nasza może przynieść producentom znaczące oszczędności i przełoży się pozytywnie na wartość finalnej oferty dla Klienta.
Jak działają brygady serwisowe i jaki jest zakres realizowanych przez nie prac?
PTS posiada 25 własnych pracowników serwisu. Mamy stałe punkty serwisowe w Warszawie i w Katowicach. Ponadto trzy brygady serwisowe, które są w stanie świadczyć usługi naprawczo-serwisowe na terenie Polski i zagranicą. Każda z brygad dysponuje w pełni wyposażonym autem serwisowym. Każda z brygad posiada kompetencje i jest w pełni wyposażona do wykonania usług zgodnie z naszą ofertę tj. od serwisu poszczególnych komponentów do serwisu, napraw całego pojazdu. Taka organizacja serwisu z jednej strony optymalizuje koszty, co pozwala nam składać konkurencyjne oferty do Klientów, z drugiej strony zapewnia szybki czas reakcji. Firma wciąż inwestuje zarobione pieniądze, co pozwoliło nam na stworzenie własnego warsztatu serwisowego i uzyskanie dostępu do dwóch hal serwisowo-naprawczych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.