Na początku stycznia rozpoczęły się w końcu roboty budowlane na odcinku linii 28 z Wieliszewa do Zegrza Południowego. Wykonawcy mają niewiele czasu na wykonanie prac przewidzianych w umowie.
– Po 28 latach przywracane jest połączenie kolejowe do Zegrza. Budowany jest tor od Zegrza Południowego do Wieliszewa. Będzie sprawne połączenie pociągami nad Jezioro Zegrzyńskie – poinformowały PKP PLK. Prace udało się rozpocząć w drugim tygodniu stycznia, wcześniej prowadzono tylko prace przygotowawcze związane z oczyszczaniem przyszłego placu budowy z roślinności i starego torowiska. Dlaczego rzeczywiste roboty budowlane rozpoczęły się dopiero miesiąc temu?
Pomimo podpisania umowy na odbudowę prawie 4-kilometrowego odcinka linii 28 do Zegrza w kwietniu 2020 roku, dopiero na przełomie 2021 i 2022 roku wydano pozwolenie na budowę (prace realizowane są w trybie projektuj i buduj) i konsorcjum Gór-Tor i PIB Kopacki mogło rozpocząć najważniejsze prace. O opóźnieniu
więcej piszemy tutaj.– Na stacji Zegrze Południowe budowane są dwa nowe perony – są fundamenty dla nowych konstrukcji. Od strony Wieliszewa wykonawca przygotowuje teren dla nowego toru. Następnie układane będą podkłady i szyny. Montowane są fundamenty słupów sieci trakcyjnej. Wzdłuż linii układane są kable służące do obsługi urządzeń sterowania ruchem kolejowym Prace na linii Wieliszew – Zegrze Południowe oprócz budowy nowych torów, obejmują także montaż rozjazdów. Będzie zamontowana sieć trakcyjna – poinformował inwestor, PKP PLK.
Na trasie zbudowany zostanie dodatkowy przystanek Wieliszew Centrum w rejonie skrzyżowania linii kolejowej z ul. Modlińską (droga wojewódzka 631). Przejazd zostanie przebudowany i wyposażony w sygnalizatory i rogatki.
Pociągi między Wieliszewem a Zegrzem będą kursować z prędkością 80 km/h. Przejazd między Wieliszewem a Zegrzem Południowym zajmie ok. 4 minut. Dojazd z Zegrza do Warszawy Gdańskiej zajmie tylko 33 minuty, a do Warszawy Zachodniej – 47 minut.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 28 Wieliszew – Zegrze” jest dofinansowany w 80 proc. ze środków Funduszy Europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Zakończenie inwestycji wciąż planowane jest w IV kwartale 2022 r. Będzie to zadanie trudne do zrealizowania.