- Azja Centralna ma potencjał transportowy. To nie tylko są państwa na trasie z Europy do Azji ale również coraz większe i bardziej interesujące rynki. Niestety transport towarowy został w regionie zdominowany przez przedsiębiorstwa drogowe. Powinno to nas zachęcić do dalszego rozwijania korytarza południowego (projekt TRACECA) – twierdzi Daniel Giblin, partner EC Harris
Konieczna jest poprawa stanu infrastruktury oraz zwiększenie efektywności systemów transportowych we wszystkich państwach regionu. Działaniom idącym w tym kierunku musi towarzyszyć również poprawa bezpieczeństwa oraz tworzenie centrów logistycznych, które pozowolą na sprawy transport z wykorzystaniem różnych środków transportu oraz ułatwią powiązania z europejską siecią TEN-T.
- W pierwszej kolejności należy zająć się regulacjami i otoczeniem prawnym. Uproszczenie i ułatwienie procedur, wprowadzenie w życie przepisów ułatwiających inwestycje w systemie PPP oraz określenie przez rządy narodowych priorytetów w inwestycjach infrastrukturalnych jest kluczowe – dodaje Giblin.
Zdaniem eksperta kolejnym krokiem powinno być wybranie konkretnych projektów, który dają największą nadzieję na zwrot inwestycji. Za szczegółową ich oceną oraz analizą ryzyk powinno pójść przygotowanie studiów wykonalności. Kolejnym trzecim krokiem powinny być działania prowadzące do zapewnienia finansowania inwestycji, w szczególności przy wykorzystaniu kapitału prywatnego.