Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Przyszłość kolei pasażerskiej zależy od zagospodarowania mniejszych miejscowości

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
04-12-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Przyszłość kolei pasażerskiej zależy od zagospodarowania mniejszych miejscowości
Fot. Robert NowakStacja w Otwocku
Ostatnie lata przyniosły sporo zmian w zakresie koei pasażerskiej. Nie zawsze dotyczyły one jednak także infrastruktury punktowej w mniejszych miejscowościach. Tymczasem na tamtejszych dworcach brakuje placówek handlowych, a przed budynkami stacyjnymi – dogodnych miejsc parkingowych – to ważny wniosek z debaty dotyczącej przyszłości transportu zbiorowego, jaka odbyła się podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego.

Jak dużo brakuje do osiągnięcia optymalnego kształtu kolei pasażerskiej w Polsce? W zakresie infrastruktury wyzwań na najbliższe lata raczej nie zabraknie. – Jeśli spojrzymy na Krajowy Program Kolejowy, który mówi, że do modernizacji jest 9 tys. km torów, jest jeszcze sporo do zrobienia – mówiła podczas Kongresu Kolejowego Ewa Karasińska, dyrektor Departamentu Projektów Kolejowych w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zwróciła uwagę, że w ramach kolejnej perspektywy unijnej konieczne będzie m.in. domknięcie modernizacji tras wchodzących w skład sieci korytarzy transeuropejskich (TEN-T).

Przewoźnicy inwestują w tabor, a proces ten może istotnie przyspieszyć

Jak zwuważył prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski, w ostatnim czasie duże zmiany dotyczyły nie tylko infrastruktury liniowej, ale i dworcowej. – Przewoźnicy samorządowi posiadają już w dużej mierze nowy tabor, ale to nie oznacza, że jeśli chcemy poprawiać częstotliwość kursowania pociągów, nie musimy decydować się na dalsze zakupy – stwierdził. W jego opinii największym problemem jest natomiast brak miejsc parkingowych na mniejszych przystankach, co skutkuje zostawianiem przez podróżnych samochodów w niewygodnych miejscach lub decyzją o dojeździe transportem indywidualnym do celu, a nie do przystanku kolejowego. Z badań ŁKA wynika, że aż 30 proc. pasażerów dojeżdża do stacji początkowej autem.

– Inwestycje będą musiały przyspieszać. Mamy czwarty pakiet kolejowy, niebawem rozpocznie się więc konkurencja na rynku usług publicznych, w tym zlecanych przez marszałków województw – przypomniał Tomasz Zielenkiewicz, senior associate z DZP. Zwrócił uwagę, że wymusi to inwestycje w tabor i w zaplecza techniczne po stronie przewoźników. Na tempo modernizacji kolei ma jego zdaniem wpłynąć także prawo unijne, m.in. związane z klimatem.

Mniejsze dworce wciąż bez handlu

O trwającej wiele lat stagnacji w zakresie liczby pasażerów na dworcach mówił zaś Dariusz Sinkiewicz, dytrktor zarządzający w Lagardere Travel Retail, spółce utrzymującej ponad 60 punktów handlowych wynajmowanych od PKP. Ostatnie lata miały jednak w jego opinii przynieść istotną zmianę, co miało według prelegenta wynikać z inwestycji infrastrukturalnych. Nie w pełni przekłada się to jednak na możliwości komercyjnego wykorzystania dworców. – Z punktu widzenia efektywności dworców kolejowych dla handlu, w szczególności w porównaniu z lotniskami, jesteśmy na początku drogi rozwoju – ocenił.

Tłumaczył on, że o ile w przypadku portów lotniczych efektywność handlowa rośnie proporcjonalnie do wzrostów ruchu, na kolei obserwowane jest pewne rozmycie. – Potoki wzrastają szybciej niż obroty handlowe – stwierdził. Przekonywał, że jest to związane po pierwsze z nieoptymalnym wyznaczeniem dróg przejścia pasażerów przez obiekt, z drugiej zaś z barierą wejścia do mniejszych miejscowości. – Widzimy trudność znalezienia takiego modelu, by inwestycja mogła się w takim przypadku zwrócić – zaznaczył, podkreślając, że jego spółka jest zainteresowana tym segmentem rynku i chciałaby współpracować w tym zakresie z koleją.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Prawo i polityka

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Roman Czubiński 25 listopada 2022

Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Roman Czubiński 17 listopada 2022

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Prawo i polityka

ERFA: Jak przejąć ruch towarowy z dróg?

Roman Czubiński 25 listopada 2022

Przewozy towarowe: Potrzeba więcej jednolitości w Europie

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Prawo i polityka

PKP SA: 30 wniosków o waloryzację umów dworcowych

Roman Czubiński 17 listopada 2022

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5