PKP Polskie Linie Kolejowe zbudują przystanek przy sosnowieckim centrum handlowym Designer Outlet. Kilka dni temu Jaworzno ogłosiło, że na zlokalizowanej nieopodal działce swoją fabrykę zbuduje spółka ElectroMobility Poland. Ma być tu budowana Izera – polsko-chiński samochód elektryczny.
– Mieszkańcy Sosnowca i Jaworzna zyskają lepsze warunki podróży do Katowic, Mysłowic i Krakowa oraz większy dostęp do pociągów poprzez budowę nowego przystanku Sosnowiec Centrum Handlowe – Jęzor – poinformowała PLK, dodając, że nowy obiekt zapewni mieszkańcom dojazd m.in. do dużego centrum handlowego. Polskie Linie Kolejowe nie wspomina jednak (Jaworzno poinformowało o sprzedaży gruntów później niż zapadła decyzja o budowie przystanku), że z przystanku korzystać będą mogli pracownicy Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, położonego na południe od wspomnianego centrum. Stanie tam fabryka aut Izera.
Fakt sprzedaży gruntów pod fabrykę elektrycznych aut potwierdził kilka dni temu samorząd Jaworzna, zatwierdzając sprzedaż 117 hektarowej nieruchomości w Jaworznickim Obszarze Gospodarczym przez spółkę ElectroMobility Poland. JOW obejmuje tereny położone obok Elektrowni Jaworzno III o łącznej powierzchni ponad 300 ha. Obecnie, po wycince drzew, która miała miejsce na początku roku, trwa uzbrajanie strefy ekonomicznej. Finansuje to w dużej mierze budżet państwa.
Przystanek na wiadukcie, przy ważnej magistraliPrzystanek zostanie zlokalizowany na odcinku linii kolejowej 134 Katowice – Kraków. To bardzo ważna magistrala kolejowa, której modernizacja została na większej części kilka lat temu,
prowadząc do radykalnego ograniczenia czasu przejazdu między dwoma miastami. Niestety, przy okazji prac na linii kolejowej zlikwidowano też część stacji co negatywnie wpłynęło na jej przepustowość.
To uderza głównie w możliwości prowadzenia ruchu wolniejszych pociągów towarowych i regionalnych. Budowa kolejnego przystanku bez budowy stacji na linii z pewnością dodatkowo ją ograniczy, chociaż perspektywy wykorzystania peronów z uwagi na bliskość centrum handlowego i JOG są bardzo dobre.
Przystanek powstanie wcześniej niż fabrykaPerony o długości 200-metrów będą zlokalizowane na nasypie i przęsłach wiaduktu nad drogą wojewódzką 79, między ul. Orląt Lwowskich (DW 79) a drogą S1. Przystanek będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. Będzie tam pochylnia i winda oraz stojaki na rowery. Wykonawcą inwestycji będzie firma PORR. Z uwagi na konieczność budowy dwóch peronów w trudnej lokalizacji, a także montaż wind, kwota inwestycji jest wysoka i wynosi 17 mln zł netto. Zakończenie prac zaplanowano w IV kwartale 2024 r. Tymczasem uruchomienie fabryki aut Izera planowane jest na grudzień 2025. To jednak optymistyczne założenia.
Dodajmy, że samorząd Jaworzna i Sosnowca planuje uruchomienie komunikacji miejskiej na obszarze JOG. Miejmy nadzieje, że nie zapomni o skomunikowaniu jej z koleją.
Program przystankowy w województwie śląskimPKP PLK podkreśla, że łącznie w województwie śląskim, w ramach Programu Przystankowego zostanie zrealizowanych 20 zadań. Podróżni korzystają już z 1 nowego przystanku – Koniecpol Centrum i zmodernizowanych 4 przystanków – Rybnik Niedobczyce, Rybnik Niewiadom, Rybnik Paruszowiec i Warszowice.
W realizacji są umowy na roboty dla 6 zadań przystankowych: Katowice Kostuchna, Katowice Murcki, Katowice Ochojec, Katowice Podlesie Dąbrowa, Pawłowice Śląskie Centrum i Wodzisław Śląski Centrum. We wrześniu ogłoszono przetarg na modernizację peronu na przystanku Radlin Obszary na linii Rybnik – Wodzisław Śląski oraz na budowę nowych przystanków na terenie woj. śląskiego – Częstochowa Rząsawa, Mykanów, Cykarzew Stary, Cykarzew Północny, Stary Broniszew. Obiekty służące podróżnym zwiększą dostęp do kolei na linii Częstochowa – Chorzew Siemkowice.
W październiku ogłoszono przetargi na budowę nowych przystanków w Zabrzu: Zabrze Północ i Zabrze Maciejów na linii kolejowej Gliwice – Bytom.