Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Przez problemy z płynnością PKP Cargo tnie wypłaty

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
09-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
09-08-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Przez problemy z płynnością PKP Cargo tnie wypłaty
fot. PKP Cargo
Sytuacja PKP Cargo jest na tyle podbramkowa, że spółka nie jest w stanie wypłacać pracownikom wszystkich składników wynagrodzenia. Aby było możliwe wypłacenie pensji zasadniczych, konieczne – jak twierdzi zarząd – było wstrzymanie wypłat niektórych dodatków okolicznościowych. Tymczasem w jednym z zakładów spółek zależnych PKP Cargo odcięto dopływ prądu z powodu nieregulowania rachunków.

Częściowo potwierdziły się obawy, o których pisaliśmy pod koniec miesiąca. Pracownicy PKP Cargo nie otrzymają należnych im za lipiec bieżącego roku odpraw emerytalnych ani wynagrodzeń jubileuszowych. Na decyzję o wstrzymaniu ich wypłacania musiał wyrazić zgodę zarządca spółki, nadzorujący proces jej sanacji.

Dodatki mają być później – z odsetkami

Władze spółki przyznają, że problem dotyczy kilkuset osób. Jak twierdzą, niewypłacenie im dodatków było konieczne po to, by... wystarczyło pieniędzy na podstawowe składniki płac. – Przyczyną tej decyzji jest trudna sytuacja płynnościowa PKP Cargo SA w restrukturyzacji oraz priorytetowe potraktowanie wypłaty wynagrodzeń zasadniczych – czytamy w komunikacie zamieszczonym na stronie spółki. Zaległe odprawy i wynagrodzenia jubileuszowe mają zostać wypłacone „w pierwszym możliwym terminie”, powiększone o należne odsetki.

Przypomnijmy: PKP Cargo zatrudnia wciąż jeszcze 14 tysięcy pracowników. W spółce rozpoczęły się zwolnienia grupowe, które mają objąć do 4142 osób (część z nich, na mocy porozumień z innymi spółkami kolejowymi, przejdzie do pracy w ich strukturach). Wielu pracowników zostało też wysłanych na tzw. „nieświadczenie pracy”. Warunki zatrudnienia pozostałych uległy znacznemu pogorszeniu.

Do odzyskania płynności wciąż daleko

Związki zawodowe oraz zarząd przerzucają się odpowiedzialnością za kryzys przewoźnika. Zdaniem nowych władz związkowcy akceptowali „rabunkową gospodarkę” poprzednich zarządów w czasach rządów PiS – warto jednak przypomnieć, że również wtedy np. związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych potrafił wypowiadać się o władzach spółki bardzo krytycznie.

Niedawno PKP Cargo pozyskały dwa duże zlecenia na przewozy: dla Enei oraz dla koncernu ArcelorMittal. Łączna masa w tych zadaniach wynosi – jak podkreślają władze spółki – ok. 15 mln ton. Sukcesy te mogą dodawać optymizmu, nie wystarczą jednak do szybkiego rozwiązania problemów z płynnością finansową. Zadłużenie wynosi ok. 5,2 mld zł, a udział w rynku maleje. Nie wiadomo też, czy rząd przychyli się do wniosku – złożonego wspólnie przez zarząd i związki zawodowe – o rekompensatę za skutki tzw. decyzji węglowej rządu PiS z 2022 r.

Cargotabor bez prądu. Dlaczego?

Prawdopodobnie konsekwencją braku płynności spółki-matki było też odcięcie dopływu energii elektrycznej w zakładach spółki Cargotabor, zajmującej się naprawami pojazdów szynowych. Związkowcy z „Solidarności” poinformowali wczoraj o braku prądu w zakładach w Dąbrowie Górniczej oraz (częściowo) w Tarnowskich Górach. Twierdzili też, że podobna sytuacja miała miejsce w innych zakładach Cargotabor w całej Polsce. Wysłaliśmy do PKP Cargo pytania o opłacenie rachunków za prąd oraz o działaniach podejmowanych, by wznowić jego dopływ do zakładów.

Dziś przed południem – jak informują również związkowcy z „S” – zasilanie przywrócono. Wcześniej jednak brak energii elektrycznej uniemożliwiał prowadzenie prac przy taborze. Ponadto brak środków na wynagrodzenia oraz perspektywa zwolnień grupowych i upadłości skłaniają pracowników Cargotaboru do masowego odchodzenia z pracy.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5