Najnowsze statystyki mówią o dobrych wynikach w kwestii przewozów towarowych. Masa ładunków się zwiększa, ale wraz ze wzrostem pracy przewozowej oraz eksploatacyjnej. Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, wyniki za pierwsze pięć miesięcy 2017 roku były najwyższe od roku 2011, a wpływ na to mają lepsze wyniki największych przewoźników towarowych.
Pierwsze pięć miesięcy roku 2017 to 94,03 mln ton towarów, jakie przewieźli polscy przewoźnicy. Parametr ten urósł aż o 10,54%. Lepsze wyniki notowano dopiero w 2011 roku. Niestety, odbyło się to w większości poprzez wykonanie większej pracy przewozowej, która wzrosła o 1,5 mld tonokilometrów, czyli 7,65%) z 19,7 mld do 21,2 mld tonokilometrów oraz poprzez wykonanie większej pracy eksploatacyjnej. Ostatni wskaźnik wzrósł o 7% z 28,8 mln pociągokilometrów do 30,8 mln pociągokilometrów. Oznacza to, że uruchomiono znacznie więcej pociągów niż w tym samym okresie rok temu i to wpłynęło na poprawę w ilości przewożonych ładunków.
Sam maj jest rekordowy, gdy spojrzymy na jednostkowe wyniki. W grupie przewiezionej masy towarów udało się w tym miesięcy przewieźć ich aż 16,37% więcej. Wcześniej tak dobry wynik udało się uzyskać w marcu, gdy wskaźnik poprawiono o 14,62%. Przewoźnicy przewieźli 20,43 mln ton ładunków, wykonując przy tym o 12,47% więcej pracy przewozowej i o 10,68% więcej pracy eksploatacyjnej. Średnia odległość przewozu ładunków w maju wyniosła 228 km i spadła o 3,35%.
Wśród 68 licencjonowanych przewoźników, połowa rynku niezmiennie należy do Grupy PKP Cargo. Spółka poprawia wyniki w udziale przewożonej masy. Odpowiada ona już za 44,74% przewożonych w Polsce towarów. Tym samym firma poprawiła swój wynik o 1,2 p.p. rok do roku. W tym samym czasie wzrósł również udział w rynku pod względem wykonanej pracy przewozowej o 1,3 p.p. do poziomu 52,3%.
Dobrymi wynikami w zwiększaniu transportu masy może pochwalić się także DB Cargo Polska. Po pięciu miesiącach nastąpił wzrost udziałów o 0,3 p.p. do poziomu 18,38% w ilości przewiezionych towarów przy niewielkim wzroście o 0,15 p.p. pracy przewozowej. Również Freightliner PL zanotował wzrost o 0,3 p.p. udziałów w rynku osiągając 2,25%. Pozostałe firmy notują jednak spadki. O 0,6 p.p. spadły udziały Lotos Kolej, zaś o 0,2 p.p. – PKP LHS czy 0,65 p.p. – CTL Logistics. Firmy te jednak odnotowały zmniejszenie udziałów w rynku pod względem wykonanej pracy przewozowej. Lotos Kolej wykonała jej mniej o 1 p.p., PKP LHS o 0,6 p.p., a CTL Logistics o 0,5 p.p.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.