Pierwsze półrocze tego roku przyniosło słabsze wyniki w kolejowym transporcie towarów. Było tak nie tylko w Polsce, ale i w większości krajów europejskich. Na polskim rynku to niższy o 5,5% poziom zrealizowanej przez pociągi towarowe pracy przewozowej. W krajach europejskich dynamika spadku wyniosła 0,7% rok do roku.
W I półroczu 2024 r. kolejowy transport towarów pozostawał w uwarunkowaniach dużej niepewności i turbulencji związanych z sytuacją geopolityczną w regionie. Dane z rynku kolejowego w Polsce za I półrocze tego roku nie są optymistyczne. Pociągi towarowe w naszym kraju zrealizowały pracę przewozową niższą o prawie 1,7 mld tonokilometrów w porównaniu z poziomem sprzed roku. Jak w tym czasie funkcjonowała kolej towarowa w innych krajach europejskich?
Od stycznia do czerwca 2024 r. pociągi towarowe w 30 krajach europejskich wypracowały ponad 206,3 mld tonokilometrów pracy przewozowej. Ponad połowę tego wolumenu przypada na 3 kraje: Niemcy, Polskę i Francję. Kolej towarowa w Niemczech to 62,8 mld tonokilometrów w tym okresie (30,4% udziału). Polska z 29,1 mld tonokilometrów pracy przewozowej zajmuje drugą pozycję (14,1% udziału). Ponad 16,6 mld tonokilometrów to wynik uzyskany przez kolej towarową we Francji (8,1% udziału).
Po drugiej stronie skali znajduje się Irlandia, gdzie w pierwszym półroczu 2024 r. pociągi towarowe zrealizowały pracę przewozową na poziomie niespełna 37 mln tonokilometrów (udział 0,02%). Nieznacznie więcej (79 mln tonokilometrów) wykazała Macedonia Północna (udział 0,04%). Podobnie było w przypadku Luksemburga (82 mln tonokilometrów i 0,04% udziału). Te 3 kraje o najniższej wartości pracy przewozowej łącznie odpowiadają za niespełna 0,1% pracy przewozowej w zestawieniu badanych krajów.
Więcej informacji o sytuacji na rynku przewozów towarowych można znaleźć w opracowaniu
„Przewozy towarowe w Polsce w I półroczu 2024 r. na tle innych krajów Europy”.