Prezes UTK przyznał Przewozom Regionalnym otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Przemyśl Główny – Lublin. Weekendowe połączenia ruszą dopiero po elektryfikacji linii.
Od początku obowiązywania nowego rozkładu jazdy PR mogą uruchamiać połączenia komercyjne Na razie PR otrzymały decyzje dotyczące pięciu tras: Kraków – Zator, Lublin – Białystok, Wrocław – Sandomierz, Lublin – Terespol i Łódź – Gdynia. W większości przypadków okres obowiązywania tzw. otwartego dostępu jeszcze się nie rozpoczął (
więcej na ten temat piszemy tutaj). Teraz UTK wydał kolejną decyzję.
Przyznaje ona Przewozom Regionalnym otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Przemyśl Główny – Lublin – Przemyśl Główny, realizowany liniami kolejowymi nr 91 oraz 68 na okres od 29 września 2019 r. do 9 grudnia 2023 roku.
Tylko w weekendy
Jak czytamy w decyzji, na wnioskowanej trasie Przewozy Regionalne mogą uruchomić 1 parę pociągów na dobę w piątki oraz niedziele. Połączenia realizowane mają stanowić uzupełnienie oferty przewozowej zapewnianej na obszarze województwa podkarpackiego organizowanej przez właściwego organizatora publicznego transportu zbiorowego. przypadku prac modernizacyjnych i remontowych skutkujących zmniejszeniem zdolności przepustowej na odcinkach linii kolejowych przez które przebiega trasa pociągów, kursowanie pociągów na podstawie niniejszej decyzji nie może powodować nieuruchomienia pociągów ważnych z punktu widzenia interesu społeczno-gospodarczego kraju. Dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów Przewoźnika na następujących stacjach: Przemyśl Główny,Przemyśl Zasanie, Radymno, Jarosław, Przeworsk, Leżajsk, Nowa Sarzyna, Rudnik nad Sanem, Nisko,Stalowa Wola, Stalowa Wola Rozwadów, Zaklików, Rzeczyca, Szastarka, Kraśnik, Niedrzwica oraz Lublin.
Połączenie na razie nie ruszy. - Jesteśmy gotowi na uruchomienie połączeń komercyjnych w relacji Przemyśl - Lublin, niemniej będzie to możliwe dopiero po zakończeniu inwestycji zarządcy infrastruktury, czyli w tym przypadku przede wszystkim elektryfikacji linii nr 68 na odc. Lublin - Stalowa Wola - informuje "Rynek Kolejowy" Dominik Lebda, rzecznik prasowy. Jak pisaliśmy, ma to się stać
w grudniu tego roku. Aktualne zdjęcia z inwestycji
publikujemy tutaj.
Pytaliśmy również PR, dlaczego zdecydowano się tylko na połączenia weekendowe, jednak rzecznik poinformował, że kwestie związane m.in. z wyborem terminów kursowania są objęte tajemnicą handlową. Jeśli chodzi o tabor, to z decyzji UTK wynika że pociągi będą prowadzone składami EN57 lub nowszymi. - Oczywiście chcielibyśmy najnowszymi, wszystko w miarę możliwości taborowych - dodaje Dominik Lebda. Przewoźnik według decyzji musi zapewnić co najmniej 10 miejsc dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Podkarpackie obawiało się konkurencji dla połączeń dotowanychCo ciekawe, Województwo Podkarpackie przedstawiło wniosek o badanie równowagi ekonomicznej przed decyzją UTK. Jako uzasadnienie, że nowe przewozy zagrażają równowadze ekonomicznej umowy o świadczenie usług publicznych, Województwo Podkarpackie wskazało, że posiada zawartą umowę o świadczenia kolejowych przewozów użyteczności publicznej, zawarta na lata 2017 – 2020 r. z Przewozami Regionalnymi.
W ocenie Prezesa UTK organizator publicznego transportu zbiorowego nie dokonał w istocie analizy odnoszącej się do spodziewanego spadku przychodów z umowy o świadczenie usług publicznych, której jest stroną, a ograniczył się do przyjęcia, bez wskazania uzasadnienia, że wyniki finansowe osiągnięte w 2016 r., załączone do wniosku, mają charakter stały i w 2019 będą się one kształtować na podobnym poziomie. - Ww. organizator skoncentrował swoją uwagę na przedstawieniu danych historycznych, ilustrujących rozliczenia finansowe pomiędzy stronami obowiązującej umowy o świadczenie usług publicznych na obszarze województwa podkarpackiego. Analiza wpływu uruchomienia nowego połączenia komercyjnego powinna natomiast być skierowana w głównej mierze na przyszłość, a nie na przeszłość.- napisał m. in. UTK, nie uznając wniosku województwa o badanie równowagi.
PKP Intercity jako podmiot uprawniony nie wystąpiło z wnioskiem o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, podobnie jak ministerstwo infrastruktury i województwa mazowieckie i lubelskie.