Przewozy Regionalne sprzedały za cenę złomu lokomotywy elektryczne kupione w latach 2011–2012. Spółka wydała komunikat, w którym informuje o zakończeniu tej sprawy.
O lokomotywach serii EU07 kupionych przez Przewozy Regionalne w latach 2011–2012
pisaliśmy kilkukrotnie. Każda z nich kosztowała 960 tys zł. Miały prowadzić pociągi Interregio – zamiast taboru wynajmowanego z PKP Cargo. Nigdy jednak nie weszły do ruchu, za to tylko w ostatnich dwóch latach Przewozy Regionalne wynajmowały lokomotyw do obsługi połączeń pomiędzy
Terespolem a Brześciem oraz do
uzupełnienia rezerwy taborowej. Natomiast strategia taborowa spółki zakłada
zakup dziewięciu lokomotyw spalinowych i 11 elektrycznych.
Mimo tych sprzeczności, rok temu sprzedano dwa pojazdy, a
pozostałe cztery w ostatnich miesiącach. Spółka utajniła informację dotyczącą ceny sprzedaży. Było to ważne do tego stopnia, że podmioty chcące wziąć udział w postępowaniu zostały zobowiązane do zachowania tajemnicy na temat wysokości złożonej w publicznym postępowaniu oferty.
Przewoźnik nie ujawnił informacji o cenie sprzedaży również po złożeniu przez "Rynek Kolejowy" wniosku o dostęp do informacji publicznej ze względu na brak bezpiecznego podpisu elektronicznego w złożonym wniosku. Obowiązku podpisania wniosku nie ma jednak w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Co więcej, strona Biuletynu Informacji Publicznej spółki Przewozy Regionalne, przez którą został złożony wniosek... nie umożliwia złożenia bezpiecznego podpisu elektronicznego.
Odmowa podania dostępu do informacji odsyła jednak do komunikatu prasowego spółki w tej sprawie z dnia 15 października. Jak czytamy, "Działając w interesie Spółki, decyzją Zarządu Przewozów Regionalnych, w latach 2018–2019 dokonano sprzedaży 6 lokomotyw EP07 jako wraków po cenie złomu z łącznie ponad milionowym zyskiem dla Spółki".
Dalej Przewozy Regionalne informują, że "decyzję tę poprzedzono analizą różnych możliwości wykorzystania tychże lokomotyw elektrycznych, która wykazała, że są one nieprzydatne do bieżącej działalności Spółki. Działania te zamknęły nierozwiązaną do 2016 roku kwestię nieużytkowanych przez Spółkę lokomotyw elektrycznych zakupionych w latach 2011–2012".
"W wyniku przeprowadzonej jeszcze w 2014 roku w Spółce kontroli wewnętrznej oceniono, że lokomotywy elektryczne są niezdatne do dalszej pracy z przeznaczeniem na zezłomowanie, dokonując wówczas odpisu księgowego. Wykazano jednocześnie, że kwota zakupu lokomotyw kilkukrotnie przewyższała ich faktyczną wartość" – podsumowują Przewozy Regionalne.