Spółka Przewozy Regionalne ogłosiła ciekawy przetarg na wynajem autobusów szynowych do obsługi połączenia Wrocław - Drezno. Jak tłumaczy "Rynkowi Kolejowemu" przewoźnik, od nowego rozkładu jazdy połączenia przestało obsługiwać Deutsche Bahn.
Przedmiotem umowy jest udostępnienie, utrzymanie i obsługa spalinowych zespołów trakcyjnych (w specyfikacji: autobusów szynowych) dla realizacji transgranicznych regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w bezpośredniej relacji Dresden Hauptbahnhof – Wrocław Główny – Dresden Hauptbahnhof.
- Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu zmienił się przewoźnik po stronie niemieckiej, wespół którym organizujemy połączenia na tej trasie - tłumaczy "Rynkowi Kolejowemu" Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych.
Warto przypomnieć, że do końca obowiązywania poprzedniego rozkładu jazdy (czyli do 13 grudnia 2014 r.) pociągi Wrocław - Drezno obsługiwała spółka - córka Kolei Niemieckich (Deutsche Bahn) - DB Regio. Wygrała ona przetarg PR. Za obsługę trzech par połączeń dziennie w ramach całego rozkładu jazdy 2013/2014 zainkasowała w sumie 1 894 668,22 euro netto.
Nowy przewoźnik... bez taboru
- Od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy pociągi Wrocław - Drezno obsługujemy wspólnie z operatorem Vogtlandbahn (VBG). Jako że przed przejęciem tych połączeń okazało się, że nasz niemiecki partner nie posiadał taboru mogącego kursować do Wrocławia i nie porozumiał się w sprawie wynajmu składów od innego przewoźnika, mając na uwadze zachowanie ciągłości w realizacji połączeń z Dolnego Śląska do Saksonii, Przewozy Regionalne zdecydowały się podpisać umowę na wynajem taboru z DB Regio w trybie bezprzetargowym - mówi Stilger.
Jednak Przewozy Regionalne muszą przestrzegać wymogów ustawy o zamówieniach publicznych - nie mogą składać zamówień z tzw. "wolnej ręki" bez istotnego powodu. - Bez procedury przetargowej mogliśmy podpisać wyłącznie umowę krótkookresową. Zadecydowały o tym nadzwyczajnie okoliczności. W przypadku braku umowy z DB Regio mogłoby dojść do zawieszenia kursów na tej trasie - tłumaczy Stilger. Teraz ogłoszony został przetarg na okres od marca do końca rozkładu, który ma pozwolić spełnić wymogi ustawowe.
Muszą ogłosić przetarg
Jak czytamy w dokumentach przetargowych, wykonawca ma udostępnić PR autobusy szynowe dla zapewnienia obsługi pociągów na odcinku Granica Państwa – Zgorzelec – Wrocław Główny, które będą wykorzystywane przez przewoźnika VBG do obsługi pociągów na odcinku Granica Państwa – Görlitz – Dresden Hauptbahnhof na podstawie umów o podwykonawstwie przewozów.
Co ciekawe, mimo że przetarg skierowany jest właściwie wyłącznie do DB Regio, które mają pojazdy mogące jeździć po obu stronach granicy, Przewozy Regionalne rozbiły ocenę ofert na cenę (80 proc.) i termin zapłaty (20 proc.). Nie podano szacunkowej wartości zamówienia, ale pobranie specyfikacji będzie kosztować chętnych 30 złotych. Rozstrzygnięcie przetargu w lutym.