W 2011 roku Przewozy Regionalne kupiły od PKP Intercity sześć lokomotyw za prawie milion złotych każda. Od tego czasu stoją one w Toruniu, oczekując na naprawę. Ale przewoźnik już ich nie potrzebuje.
We wrześniu 2011 roku Przewozy Regionalne wygrały przetarg na zakup lokomotyw z PKP Intercity. Za elektrowozy EU07-160, EU07-207, EP07-154, EU07-064, EU07-071, EU07-155 przewoźnik zapłacił po 960 000 złotych. Ówczesna prezes przewoźnika Małgorzata Kuczewska-Łaska
tłumaczyła w „Rynku Kolejowym”, że powodem była chęć rezygnacji z wynajmu lokomotyw z PKP Cargo do obsługi połączeń Interregio.
PR wynajmowały wówczas od Cargo aż 32 lokomotywy. – Wszystkie lokomotywy przejdą naprawę główną z modernizacją. Realnie patrząc, powinny wejść do eksploatacji w połowie przyszłego roku – obiecywał wówczas przewoźnik, który pół roku później dokupił jeszcze pięć EU07 po 750 tys. zł za sztukę. Te ostatnie pojazdy udało się zmodernizować z udziałem środków Unii Europejskiej. Obecnie oznaczone jako EP07P kursują w planowym ruchu pasażerskim na trasie Poznań – Leszno – Wrocław – Szklarska Poręba. Ale sześć kupionych wcześniej elektrowozów już piąty rok niszczeje na stacji Toruń Kluczyki.
Zamiast naprawy własnych – wynajem– Zakup ten był wówczas zasadny, ponieważ uruchamialiśmy sporo dalekobieżnych pociągów Interregio. Ze względów finansowych nie udało nam się jednak zmodernizować wszystkich lokomotyw – wyjaśnia Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych.
Samorządowy operator miał więc odstawione do naprawy lokomotywy, których nie był w stanie zmodernizować. Udało mu się jedynie odejść od wynajmu ciężkich lokomotyw towarowych z PKP Cargo na rzecz dzierżawy z Kolei Czeskich i firmy Metchem. Lokomotywy E163 zostały zwrócone Czechom na początku września 2015 roku, natomiast w dalszym ciągu PR wynajmują od konsorcjum EKK WAGON, MET-CHEM i TS Opole 11 lokomotyw EU07 (tzw. czekoladki, od koloru malatury).
Po likwidacji Interregio wynajęte też niepotrzebne. Ale płacić trzebaJednak w tej chwili Przewozy Regionalne nie mają co zrobić z wynajmowanymi od prywaciarzy lokomotywami, ponieważ ich sytuacja diametralnie się zmieniła. Po rozpoczęciu
programu restrukturyzacji zarząd PR podjął decyzję o
likwidacji wszystkich połączeń Interregio. Niestety, umowy na wynajem lokomotyw do ich obsługi wciąż są ważne.
Co z tym taborem robią PR? – Jako, że umowa ta obowiązuje do końca kwietnia 2016 roku, a obecnie nie mamy dla nich zatrudnienia, wynajmujemy je podmiotom zewnętrznym i sami okazjonalnie organizujemy techniczne przejazdy innym firmom – przyznaje Michał Stilger.
EU07 z Torunia będą niszczeć dalejW obliczu braku zadań nawet dla sprawnych lokomotyw z wynajmu trudno sobie wyobrażać, by zakupione za prawie 6 mln zł z PKP IC elektrowozy doczekały się naprawy. – Aby mogły kursować, musiałyby zostać poddane naprawom głównym (P5) – wyjaśnia rzecznik PR. To milionowe koszty.
– Nie podjęliśmy jeszcze decyzji co do przyszłości tych sześciu lokomotyw. Obecnie przeprowadzamy szczegółową analizę rynku przewozów okazjonalnych. Od jej wyniku uzależnimy nasze dalsze kroki – kończy Michał Stilger. Póki co, kupione od PKP IC lokomotywy będą dalej stały na torze odstawczym w Toruniu.