Pomorski oddział Przewozów Regionalnych zdecydował się sprzedać część pojazdów, które znajdują się w zasobach spółki. Wśród nich są piętrowe wagony bhp, które wpisano na listę zabytków. Prawo nie zabrania ich zbycia.
Ostatnie kursy z pasażerami wagony piętrowe bhp wykonały w czerwcu 2018 roku. W maju natomiast
stały się one zabytkami, dzięki staraniu Stowarzyszenia Miłośników Kolei z Jaworzyny Śląskiej. Z końcem sierpnia Przewozy Regionalne opublikowały ogłoszenie o ich sprzedaży (w trybie przetargu). Oferty można było składać do 6 września, dlatego wkrótce dowiemy się, czy byli chętni do ich zakupu. Dlaczego Przewozy Regionalne sprzedają piętrowe wagony Bhp znajdujące się w rejestrze zabytków?
– Przewozy Regionalne spodziewają się znaleźć kupców na te pojazdy. Zostały one wystawione na sprzedaż, ponieważ nie są potrzebne do bieżącej działalności spółki, a generują dodatkowe koszty związane z ich utrzymaniem. Dążymy do tego, aby jak najszybciej poprawić komfort podróży pasażerów, poprzez inwestycję w nowy lub zmodernizowany tabor – dowiedzieliśmy się od zespolu prasowego Polregio.
Co stanie się, jeśli pojazdów nie uda się sprzedać? Czy Przewozy Regionalne będą chciały utrzymać te wagony w stanie, który nie wpłynie na pogorszenie ich wyglądu? Na to pytanie nie otrzymaliśmy odpowiedzi, ale, jak zapewniła nas spółka, zainteresowanie nabyciem wagonów bhp jest spore.
Polregio wystawiło na sprzedaż czterowagonowe zestawy z rocznika 1973 i 1977. Każdy wyceniono na 119 tysięcy zł. Ponadto kupić można było spalinowe zespoły trakcyjne, również wciągnięte do rejestru zabytków. Chodzi o SA120-002, SA104-001. Na sprzedaż były również pojazdy nie wpisane na listę zabytków: SA101-001 i SA102-003. Żadne z nich nie posiadają aktualnego świadectwa sprawności technicznej.