Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Przewozy Regionalne skasowały jedyny egzemplarz ED73. Miłośnicy kolei oburzeni

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
12-08-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Przewozy Regionalne skasowały jedyny egzemplarz ED73. Miłośnicy kolei oburzeni
Fot. youtube (KOLEJ W WYKONANIU RAFAŁA)
Przewozy Regionalne nie ocaliły jedynego egzemplarza elektrycznego zespołu trakcyjnego ED73-001. Pojazd fizycznie nie istnieje, pomimo że Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej oraz Stowarzyszenie Stacja Chrzanów apelowało o jego zachowanie i wpisanie do rejestru zabytków.

16 lipca Stowarzyszenie zawnioskowało do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz regionalnego konserwatora zabytków o objęcie pojazdu opieką konserwatorską. Podobnie zrobiła też organizacja Stacja Chrzanów, która oceniła, że pojazd, jedyny egzemplarz swojej serii, należy ocalić przed palnikami i również zgłosiła w tej sprawie wniosek formalny do Łódzkiego Konserwatora Zabytków. O zachowanie pojazdu wnioskowały także inne organizacje zrzeszające miłośników kolei, takie jak Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei i Towarzystwo Ochrony Zabytków Kolejnictwa i Organizacji Skansenów Pyskowice. Nic takiego się nie stało, ponieważ łódzki oddział Przewozów Regionalnych w Idzikowicach czym prędzej postanowił pociąć jednostkę na złom.

Próba ocalenia pojazdu jako "ingerencja w zarządzanie majątkiem spółki"

W piśmie skierowanym 22 lipca do Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej Przewozy Regionalne uzasadniały, że pojazd nie stanowi zabytku w rozumieniu ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. W punkcie tym ustawodawca dookreślił pojęcie zabytku. Czytamy, że „zabytek to nieruchomość lub rzecz ruchoma, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową”. Ponadto Przewozy Regionalne uzasadniają, że wyprodukowany w 1997 roku pojazd „nie ma walorów wyjątkowości”. „Zastosowane w pojeździe rozwiązania techniczne zostały przez obecnych producentów taboru kolejowego wielokrotnie udoskonalane, co oznacza, że doprowadzenie pojazdu do sprawności technicznej obecnie byłoby dla spółki ekonomicznie nieuzasadnione”. Zarząd Polregio uznaje, że starania stowarzyszeń o wpisanie pojazdu do rejestru zabytków „są chybione”. Mało tego, zarząd kolejowej spółki jasno ocenia starania miłośników kolei.

– Żądanie wpisania pojazdu do rejestru zabytków, skierowane do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego bez zapytania spółki o zdanie, traktujemy jako ingerencję w decyzje spółki odnośnie do zarządzania jej majątkiem i próbę wymuszenia określonego działania, które jest niekorzystne dla spółki – komentuje ostro zarząd, zaznaczając dodatkowo, że ED73 nie przejawia cech wyjątkowości, a „jego zachowanie w majątku spółki nie leży w interesie społecznym, a z punktu widzenia prowadzonej przez spółkę działalności jest nieuzasadnione”.

Spółka nie komentuje sprawy

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że konserwator zabytków planował wizytację pojazdu. Wobec faktu, że pojazd nie skończył 30 lat sugerował porozumienie się z Przewozami Regionalnymi w celu zakupu pojazdu, co Stowarzyszenia planowały zrobić. Pojazd tego nie doczekał. Proces kasacji ED73 001 właśnie się kończy. Poprosiliśmy spółkę o komentarz do tego faktu. Spółka odmówiła.

– Nie komentujemy sprawy – napisał krótko Dominik Lebda, rzecznik prasowy Polregio.

Do sprawy wrócimy. Nie jest bowiem zupełnie jasne, czy po oficjalnym zgłoszeniu wniosku o opiekę konserwatorską, pojazd w ogóle mógł zostać zniszczony.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Ze skasowanego ED73 ocalono pulpit maszynisty [zdjęcia]

Tabor i technika

ED73 nie będzie skasowany? Jest wniosek do konserwatora zabytków

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Ze skasowanego ED73 ocalono pulpit maszynisty [zdjęcia]

Tabor i technika

ED73 nie będzie skasowany? Jest wniosek do konserwatora zabytków

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5