Województwo lubelskie ogłosiło zamiar bezpośredniego powierzenia pracy przewozowej na liniach kolejowych na swoim terenie. Nie trudno się domyślić do kogo trafi zlecenie.
Ogłoszenie pojawiło się w biuletynie informacji publicznej samorządu w połowie maja. Chcieliśmy się jednak dowiedzieć bezpośrednio od urzędu, jaka jest podstawa prawna powierzenia.
Przesłanką, którą kierował się organizator przewozów, publikując ogłoszenie o zamiarze bezpośredniego zawarcia umowy (…) jest zapis, który dopuszcza w okresie 3 grudnia – 24 grudnia 2023 r. zawieranie umów o świadczenie usług tzw. bezpośredniego powierzenia usług, przy czym umowy obejmujące wojewódzkie przewozy pasażerskie mogą być zawierane w tym trybie nie później niż do końca 12 grudnia 2020 r. i nie mogą obowiązywać dłużej niż do dnia 14 grudnia 2030 roku – poinformował urząd.
Urząd chciałby zawrzeć taką umowę na 10 kolejnych lat, od grudnia 2020 do końca 2030 roku. W ramach umowy przewoźnik będzie operował na liniach: 2, 7, 26, 30, 68, 69, 72, 101 i 581. Przy tym województwo nie wyklucza, że zleci operatorowi usługi także na innych liniach, na przykład na linii 81 Chełm – Włodawa, jeśli w uruchomieniu pociągów zechcą partycypować lokalne samorządy.
Jak dotąd tylko dwa samorządy w Polsce zdecydowały się na organizację przetargu, który wyłoni wykonawcę usług. To
województwo lubuskie i
kujawsko-pomorskie.