Mimo problemów finansowych, spółka Przewozy Regionalne będzie jeszcze próbować wykorzystać środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Właśnie rozpisany został przetarg na modernizację 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Modernizacja elektrycznych zespołów trakcyjnych to jeden z ostatnich projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (7.1-46), który pozostał jeszcze spółce Przewozy Regionalne. Jego wartość to 341 mln złotych, spółka może do jego wykonania otrzymać 139 mln złotych dofinansowania.
Pociągi po modernizacji mają obsługiwać połączenia międzywojewódzkie, choć nie wskazano, czy chodzi o przejazdy pomiędzy dwoma województwami, czy o połączenia Interregio, ani tym bardziej na które linie zostaną skierowane zmodernizowane pociągi. Projekt początkowo miał być kilkukrotnie większy, jednak po tym, jak spółka przez lata nie była w stanie zapewnić finansowania projektu, większość zadania została przejęta przez tzw. grupy zakupowe.
Co najmniej 15 pojazdów
Rozpisany właśnie przetarg nie wyczerpuje kwoty całego projektu. Według szacunków PR, modernizacja 21 sztuk elektrycznych zepołów trakcyjnych będzie kosztować 156 mln złotych netto. Co więcej, Przewozy Regionalne zastrzegły, że mogą zmniejszyć liczbę pociągów przekazanych do modernizacji o sześć sztuk. Przewoźnik nie odpowiedział jeszcze na pytania „Rynku Kolejowego” dotyczące zakresu i finansowania projektu.
Jeśli chodzi o standard zamawianej własnie modernizacja, to zmiana napędu i wózków musi pozwolić na podwyższenie prędkości maksymalnej do 120km/h. Nowe będzie też czoło pojazdów. W zmodernizowanych pociągach zostaną zamontowane dwie przetwornice statyczne o mocy wyjściowej 76 kW. Kabina maszynisty zostanie wyposażona m. in. w klimatyzację i gniazdko.
Bez wi–fi i gniazdek
Pasażerowie otrzymają dwie toalety w systemie zamkniętym, przedział dla niepełnosprawnych i specjalne pochylnie dla wózków, osiem wieszaków na rowery, nowe, ergonomiczne fotele, klimatyzację, tablice boczne i wewnętrzne LED i LCD, nowe drzwi odskokowo–przesuwne z przyciskami dla pasażerów, monitoring. Przedsionki będą całkowicie wydzielone szklanymi ścianami, jak np. w pojazdach dla woj. łódzkiego.
Nie będzie natomiast bezprzewodowego internetu ani wzmacniaczy sygnału GSM. Według specyfikacji jedyne gniazdko 230V i wieszaki na ubrania znajdą się w kabinie maszynisty. Mimo rearanżacji przestrzeni pasażerskiej, w specyfikacji nie ma też ani słowa o półkach bagażowych, choć pasażerowie na pewno otrzymają do dyspozycjistoliki i śmietniczki.
Oferty można składać do 27 lutego. Na modernizację pojazdów wykonawca będzie miał rok. Jedynym kryterium wyboru wykonawcy będzie cena.