Przewozy Regionalne podpisały umowę na modernizację 21 pociągów typu EZT. Pracę zrealizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA. Według harmonogramu pierwszy zmodernizowany pociąg Przewozów Regionalnych wyjedzie na tory we wrześniu, a ostatni – w grudniu 2015 r.
Modernizacja dotyczy 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN 57. Po jej przeprowadzeniu całkowicie zmieni się zarówno wygląd zewnętrzny, jak i wewnętrzny pociągów. Zmiany, z którymi zetkną się bezpośrednio pasażerowie, dotyczą przede wszystkim wnętrza jednostek. Każdy pojazd zostanie wyposażony w dwie toalety zabudowane w obiegu zamkniętym, z których z jednej będą mogły w komfortowy sposób skorzystać osoby niepełnosprawne na wózkach, a także rodzice z niemowlakami (miejsce do przewijania). W pociągach zamontowane zostanie nowoczesne oświetlenie, pojawią się nowe półki bagażowe oraz stoliki. Przedział pasażerski zyska nowe okna oraz ergonomiczne fotele. Po modernizacji zostanie w nim zamontowanych co najmniej 180 miejsc siedzących stałych (co najmniej 160) lub uchylnych. Komfort podróżowania z pewnością poprawi wydajny i nowoczesny układ klimatyzacyjny oraz grzewczy. Specjalne uchwyty (po cztery z każdej strony pojazdu) pozwalają na przewóz rowerów. Zmodernizowane pojazdy wyposażone zostaną także w nowy system informacji wizualnej, w skład którego wejdą elektroniczne diodowe tablice LED na czołach i bokach pojazdów oraz monitory LCD wewnątrz jednostek o przekątnej 22 cale.
- Środki na modernizację 21 pociągów EZT szacowane na około 160 mln zł pochodzą ze spółki, ale odzyskanie znacznej ich części możliwe będzie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Cieszymy się, że będziemy mogli zaproponować naszym pasażerom nowoczesny tabor i mamy nadzieję, że jest to dopiero początek zmian – mówi Tomasz Pasikowski, prezes zarządu Przewozów Regionalnych. - Zdajemy sobie sprawę z tego, że aby Przewozy Regionalne mogły funkcjonować na rynku, muszą inwestować w nowoczesny tabor. Będzie to możliwe po przeprowadzeniu procesu restrukturyzacji związanego z pozyskaniem strategicznego inwestora ze strony Skarbu Państwa, który dokapitalizuje i oddłuży spółkę. To zapewni jej m.in. możliwości inwestycyjne, które w tej chwili są ograniczone – dodaje.
Modernizacja, oprócz komfortu, zapewni pasażerom także jeszcze większe bezpieczeństwo. Zagwarantuje to m.in. sygnalizacja dźwiękowa i świetlna podczas zamykania automatycznych drzwi wejściowych z blokadą indywidualnego otwarcia przy prędkości powyżej 5 km/h, czy komunikatory przy drzwiach umożliwiające ewentualne porozumienie się pasażera z maszynistą w momencie zagrożenia. Co istotne wnętrze pojazdu będzie monitorowane przez system 16 kamer z możliwością cyfrowej rejestracji obrazu przez co najmniej 72 godziny.
Modernizacja obejmie również układ jezdny, dzięki czemu pociąg będzie mógł osiągać prędkość do 120 km/h. Dzięki zastosowaniu trzech rodzajów hamulców (pneumatyczny, elektropneumatyczny i elektrodynamiczny), droga hamowania z maksymalnej prędkości wyniesie nie więcej niż 850 m.
W zmodernizowanych pociągach zamontowane zostanie nowoczesne czoło o opływowym kształcie, z panoramiczną szybą czołową. Przód EZT-ów wyposażony będzie w reflektory halogenowe oraz lampy sygnałowe wykonane w technologii LED. W kabinie maszynisty pojawi się klimatyzacja i nowoczesny pulpit sterowniczy.