Przewozy Regionalne wycofują się ostatecznie z planów uruchomienia bezpośrednich połączeń Interregio w relacji kończącej się w Kudowie-Zdroju. Nie będzie zapowiadanego na kwiecień 2014r. pociągu IR „Chemik” z Warszawy. PKP Intercity planuje dwa pociągi TLK.
Pociąg Interregio „Chemik” Przewozów Regionalnych miał być pierwszym dalekobieżnym połączeniem docierającym do stacji Kudowa Zdrój po kilkuletniej przerwie. Początkowo jego start zapowiadany był na grudzień 2013 roku, czyli wraz z wejściem w życie obecnie obowiązującego rocznego rozkładu jazdy. Pod koniec roku Przewozy Regionalne poinformowały, że start pociągu „Chemik” został przeniesiony na kwietniową korektę rozkładu jazdy. Pociąg ostatecznie nie wyjechał w trasę.
Rzecznik prasowy spółki oficjalnie potwierdził, że Przewozy Regionalne wycofują się z planów uruchamiania swoich połączeń do Kudowy. – Również w grudniu nie planujemy uruchomić pociągów Interregio do Kudowy Zdroju. Nie posiadamy odpowiedniej liczby sprawnych wagonów i lokomotyw. Z naszych analiz wynika, że połączenie to nie mogłoby funkcjonować na zasadach komercyjnych – powiedział Michał Stilger.
W nowym rozkładzie jazdy do Kudowy będą docierały dwa połączenia TLK spółki PKP Intercity. Przewoźnik nie zdradza dokładnej relacji, jednak można przypuszczać, że będą to wagonu kursujące z obecnie uruchamianymi pociągami „Karkonosze” (Lublin – Warszawa – Wrocław – Jelenia Góra, w sezonie do Szklarskiej Poręby Górnej) i „Śnieżka” (Warszawa – Wrocław – Jelenia Góra – Szklarska P.G.). Kursowanie tego pierwszego potwierdził Zbigniew Klepacki w piśmie, o którym więcej pisaliśmy tutaj. Pociąg ma kursować Centralną Magistralą Kolejową i dalej przez Katowice, Kędzierzyn Koźle i Wrocław.
Uruchomienie pociągów PKP Intercity do Kudowy Zdroju będzie możliwe dzięki prowadzonemu przez przewoźnika projektowi taborowemu. Zakłada on modernizację 20 lokomotyw spalinowych serii SM42. 5 z nich będzie zmodernizowanych z przeznaczeniem do obsługi niezelektryfikowanych odcinków linii kolejowych: Gdynia – Hel, Kłodzko – Kudowa Zdrój, Olsztyn – Braniewo, a pozostałe do prac manewrowych w tym do wykorzystania w sytuacjach awaryjnych. Wartość inwestycji to blisko 77mln zł, z czego ponad 43mln zł to dofinansowanie unijne.