Publikujemy trzecią część rozmowy z Krzysztofem Zgorzelskim, prezesem Przewozów Regionalnych. W kolejnej części rozmawiamy na temat Programu Dobrowolnych Odejść i szans spółki w zderzeniu z otwartym rynkiem.
Restrukturyzacja Przewozów Regionalnych powoli dobieg końca. Co było najtrudniejsze podczas jej prowadzenia?Zdecydowanie sprawy pracownicze. Natomiast, co trzeba zauważyć, przy prowadzeniu Programu Dobrowolnych Odejść udało się przeprowadzić, co jest dosyć niezwykłe, regulację podwyżek. Pierwotnie przy planie restrukturyzacji mówiło się o podwyżkach najszybciej w 2020 roku. Natomiast bardzo dobre wyniki finansowe pozwoliły na wygospodarowanie środków finansowych dwa lata wcześniej.
Jakie są rezultaty restrukturyzacji dla spółki, jeśli chodzi o załogę. Ile osób pracuje w Przewozach po wykonaniu Programu Dobrowolnych Odejść?
W spółce zostało na chwilę obecną 6860 pracowników (odeszło z niej 1248 osób - dop. red). Program Dobrowolnych Odejść zakończy się w listopadzie 2018 i nie przewiduję, by kolejne takie programy były konieczne. Potwierdzeniem celowości utrzymania załogi na takim poziomie są bardzo dobre wyniki finansowe spółki. Perspektywy tegoroczne (spółka ma szansę uzyskać ok. 40 mln zł na plusie – dop. red) pokazują, że te wyniki da się utrzymać. Dalsze redukcje nie będą zatem konieczne.
Poradzicie sobie na wolnym rynku za kilka lat?
Spółka ma na tyle stabilne fundamenty, że planuje rozwój. Szanse na otwartym rynku mamy już teraz. Złożyliśmy wnioski do UTK o wolny dostęp na 12 trasach, gdzie chcemy zarabiać na stricte rynkowych warunkach. Spółka jest na tyle stabilna i na tyle mocna, że możemy mówić o jej rozwoju. Mam nadzieje, że dyskusje o tym, czy należy ją zlikwidować raz na zawsze zostały zakończone. Zły czas Przewozy Regionalne mają za sobą. Jesteśmy efektywni kosztowo i wiarygodni wobec instytucji finansowych na tyle, że firmy, które staną do przetargu na obsługę linii, za kilka lat spotkają się z silnym ekonomicznie i wiarygodnym przedsiębiorstwem, jakim są Przewozy Regionalne.
Pierwszą część rozmowy z prezesem Polregio, dotyczącą kwestii taborowych, opublikowaliśmy tutaj.
Drugą część, poświęconą rozwojowi zapleczy technicznych spółki, można przeczytać tutaj.