Prawie 7 mln zł warte są projekty inwestycyjne realizowane obecnie w bazie Przewozów Regionalnych w Idzikowicach. Celem tych działań jest utworzenie w Idzikowicach wiodącego w skali całego kraju zakładu zajmującego się naprawami pojazdów użytkowanych przez PR.
Idzikowice są stacją położoną w woj. łódzkim, przy Centralnej Magistrali Kolejowej. Znajdujące się tam zaplecze taborowe, którego właścicielem są Przewozy Regionalne, formalnie nazywa się Zakładem Napraw Taboru w Kruszewcu („Idzikowice” są nazwą zwyczajową). Obecnie realizowanych jest tam 5 projektów inwestycyjnych – wszystkie posiadają dofinansowanie z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Realizacja czterech z nich ma się zakończyć w tym roku, piątego – w roku przyszłym.
Do grudnia 2014 r. planowane jest zakończenie następujących projektów:
-
Zakup stanowiska do badania maszyn elektrycznych (stacja prób), jeżeli będzie wymóg badania maszyn elektrycznych w naprawie rewizyjnej (1 mln zł, grudzień 2014 r.).
-
Zaprojektowanie i zabudowa wolnostojącego budynku do mycia i malowania wózków ezt (koszt inwestycji 424 tys. zł);
-
Adaptacja i wyposażenie pomieszczeń w przebudówce jednej z hal na warsztat naprawy drzwi ezt (226 tys. zł);
-
Zakup komory lakierniczej proszkowej do malowania produkowanych i regenerowanych podzespołów (150 tys. zł.).
-
Z kolei do grudnia 2015 r. ma się zakończyć największy spośród zakontraktowanych projektów – „Dostosowanie jednej z hal do wymogów technicznych malarni taboru” (5 mln zł).
– Spośród posiadanych przez nas punktów naprawczych, zakład w Kruszewcu jest najlepiej przystosowaną pod względem kadrowym, warsztatowym i technologicznym jednostką wykonującą naprawy poziomu P4 utrzymania ezt, których Przewozy Regionalne posiadają najwięcej. Jednostka ta jest jednym z nielicznych punktów naprawczych w dalszym ciągu cyklicznie realizującym naprawy z poziomu utrzymania P4 tej serii taboru. Zasadne jest zatem doposażenie zakładu poprzez przeprowadzenie inwestycji pozwalających poprawę efektywności wykonywanych napraw, a w przyszłości: na wprowadzenie nowych technologii dla obsługi zmodernizowanego oraz nowego taboru – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Marta Milewska, rzeczniczka PR.
Oprócz napraw P4 ezt, którymi dysponują Przewozy Regionalne, w Idzikowicach wykonywane są naprawy pierwszego poziomu utrzymania (P1) wybranych autobusów szynowych serii SA135 eksploatowanych przez łódzki oddział PR.
– Nie wykluczamy możliwości wykonywania podobnych napraw dla pozostałych jednostek wykonawczych spółki oraz podmiotów zewnętrznych – dodaje Marta Milewska.