W II kwartale 2024 r. w przewozach intermodalnych kolej przetransportowała 6,9 mln ton ładunków. Wykonana przy tym praca przewozowa osiągnęła ponad 2,3 mld tonokilometrów. W porównaniu z danymi sprzed roku, wyniki są znacznie lepsze.
Wzrosty masy i pracy przewozowej w porównaniu z II kwartałem 2023 r. wyniosły 19,2 proc. według masy (+1,1 mln ton) oraz 16,2 proc. według pracy przewozowej (+0,3 mld tonokilometrów).
Od kwietnia do czerwca 2024 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali 421 tys. sztuk jednostek intermodalnych, co stanowiło ok. 662,8 tys. TEU. W porównaniu z II kwartałem ubiegłego roku liczba przewiezionych jednostek była wyższa o 13,2 proc. (według TEU wzrost wyniósł 17,3 proc.).
W pierwszym półroczu 2024 r. kolej przewiozła 13,7 mln ton ładunków intermodalnych, wykonana przy tym praca przewozową wyniosła 4,6 mld tonokilometrów. W porównaniu do pierwszego półrocza 2023 r., w którym masa ładunków osiągnęła 11,6 mln ton, a praca przewozowa wyniosła 3,9 mld tonokilometrów, mamy do czynienia ze wzrostem rok do roku odpowiednio o 18,3 proc. i 19,8 proc.
Liczba przewiezionych jednostek intermodalnych w pierwszym półroczu kształtowała się na poziomie blisko 850 tys. W porównaniu do 770 tys. przed rokiem jest to wzrost o 10,4 proc. Wzrost liczby TEU z 1,2 mln w I półroczu 2023 r. do 1,3 mln w I półroczu 2024 r. to o 10,9 proc. więcej.
W pierwszych sześciu miesiącach 2024 r. udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym osiągnął poziom 12,4 proc. (według masy) i 15,9 proc. (według wykonanej pracy przewozowej). W pierwszym półroczu przewozy realizowali 32 przewoźnicy.
– Sytuacja przewozów towarowych nadal jest skomplikowana, jednak na tle ogólnych wyników rynku wzrost parametrów przewozów intermodalnych można uważać za optymistyczny. Więcej kontenerów przeładowano zarówno w portach morskich, jak również w terminalach na wschodniej granicy. Ma to odzwierciedlenie w wynikach przewozów intermodalnych koleją – jego udział w pracy przewozowej dla całego transportu towarów koleją ukształtował się na poziomie blisko 16 proc. po pierwszym półroczu. Sektor transportu intermodalnego w najbliższym czasie może wesprzeć kolej towarową w wychodzeniu z kryzysu. Rozwiązania, które wspierają tę gałąź – właściwie skonstruowane ulgi czy programy pomocowe – są ważne dla celów postawionych w ramach zrównoważonego rozwoju. Ważne jest, by te programy opierały się o filar jakościowy, tak aby realizowane były wskaźniki prędkości, punktualności i zasad ostatniej mili. Rynek przewoźników zainteresowanych realizacją przewozów w oparciu o usługi związane z sektorem transportu intermodalnego staje się coraz większy – zauważa dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Kiedy zestawimy II kwartał i I kwartał 2024 r., mamy do czynienia z wynikami na bardzo podobnym poziomie. Niewielki spadek miał miejsce w przypadku liczby przewiezionych jednostek intermodalnych – o 1,8 proc. Jednakże w parametrach TEU, masy i pracy przewozowej widać wzrost – odpowiednio o 0,8%, 1,4 proc. oraz 1,3 proc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.