Pomimo tego, że przewoźnicy intermodalni stracili w tym roku preferencyjne stawki opłat za dostęp do infrastruktury, przewozy te nadal są preferowane systemowo, a mogą się spodziewać innych form wsparcia - informuje portal wnp.pl
Takie wyjaśnienia przesłało Biuro Prasowe Ministerstwa Infrastruktury, w odpowiedzi na nasze pytanie o projektowane wprowadzenie systemu dopłat do przewozów całopociągowych naczep samochodowych z ładunkami.
Biuro przypomina, że rozporządzenie ministra infrastruktury z 27 lutego 2009 roku w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej zlikwidowało, wynikające z poprzedniego rozporządzenia, preferencyjne stawki opłaty za dostęp do infrastruktury przewoźnikom intermodalnym. "Stanowiły one dyskryminację pozostałych przewoźników, gdyż w praktyce, administracyjnie przyznawały ulgę przewoźnikom intermodalnym, podczas gdy pozostałą część rzeczywistych kosztów pokrywali wszyscy pozostali przewoźnicy. Przepisy te, jako niezgodne ze wspólnotową zasadą zapewnienia równego i niedyskryminującego dostępu do infrastruktury, musiały zostać zmienione" - czytamy w piśmie.
MI podkreśla, że przewozy intermodalne nadal są preferowane systemowo. W 2010 roku znaleziono środki na to, aby pokryć PKP PLK stratę wynikającą z faktu, że od 1 stycznia br. wprowadzono dla pociągów intermodalnych 25% upust, w porównaniu do pozostałych pociągów towarowych. "Zarazem wciąż trwają poszukiwania bardziej skutecznych rozwiązań dla wspierania tego rodzaju przewozów, m.in. poprzez umożliwienie obniżania kosztów korzystania z infrastruktury kolejowej przez przewoźników" - odpowiada Biuro Prasowe MI.
Rozważane są następujące rozwiązania:
- dopłata dla zarządcy na pokrycie części kosztów przewozów całopociągowych, w obrębie przyznawanej mu dotacji z budżetu państwa,
- wprowadzenie zasady, że kontrakt pomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu a zarządcą określa w szczególności również obowiązki zarządcy i wielkość dofinansowania na ulgi w opłacie podstawowej,
- wsparcie finansowe albo dla przewoźników realizujących przewozy intermodalne składami całopociągowymi oraz w grupach wagonów w składach pociągów, albo dla zarządcy w celu zmniejszenia wysokości opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej dla pociągów towarowych w przewozach intermodalnych. Środki pochodziłyby z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jako wspomaganie ekologicznych form transportu.
Możliwa jest także alternatywna forma wsparcia finansowego przewozów intermodalnych. Mogą one liczyć na dopłaty do kosztów eksploatacyjnych wykonywanych jako "usługi o charakterze zobowiązań służby publicznej". Pozwalają na to przepisy rozporządzenia (EWG) nr 1191/69 z 26 czerwca 1969 roku w sprawie działania państw członkowskich dotyczącego zobowiązań związanych z pojęciem usługi publicznej w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej, informuje Biuro Prasowe MI.
Przypomina ono też, że "Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad formułą, która będzie najbardziej właściwa dla naszych realiów, a omówione powyżej rozwiązania są jedynie drogami, które muszą być rozważone".