Partnerzy serwisu:
Biznes

Przewozy intermodalne będą korzystać z większych preferencji systemowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
12-02-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Piotr Stefaniak, wnp.pl, 11 lutego 2010

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Przewozy intermodalne będą korzystać z większych preferencji systemowych
Pomimo tego, że przewoźnicy intermodalni stracili w tym roku preferencyjne stawki opłat za dostęp do infrastruktury, przewozy te nadal są preferowane systemowo, a mogą się spodziewać innych form wsparcia - informuje portal wnp.pl

Takie wyjaśnienia przesłało Biuro Prasowe Ministerstwa Infrastruktury, w odpowiedzi na nasze pytanie o projektowane wprowadzenie systemu dopłat do przewozów całopociągowych naczep samochodowych z ładunkami.

Biuro przypomina, że rozporządzenie ministra infrastruktury z 27 lutego 2009 roku w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej zlikwidowało, wynikające z poprzedniego rozporządzenia, preferencyjne stawki opłaty za dostęp do infrastruktury przewoźnikom intermodalnym. "Stanowiły one dyskryminację pozostałych przewoźników, gdyż w praktyce, administracyjnie przyznawały ulgę przewoźnikom intermodalnym, podczas gdy pozostałą część rzeczywistych kosztów pokrywali wszyscy pozostali przewoźnicy. Przepisy te, jako niezgodne ze wspólnotową zasadą zapewnienia równego i niedyskryminującego dostępu do infrastruktury, musiały zostać zmienione" - czytamy w piśmie.

MI podkreśla, że przewozy intermodalne nadal są preferowane systemowo. W 2010 roku znaleziono środki na to, aby pokryć PKP PLK stratę wynikającą z faktu, że od 1 stycznia br. wprowadzono dla pociągów intermodalnych 25% upust, w porównaniu do pozostałych pociągów towarowych. "Zarazem wciąż trwają poszukiwania bardziej skutecznych rozwiązań dla wspierania tego rodzaju przewozów, m.in. poprzez umożliwienie obniżania kosztów korzystania z infrastruktury kolejowej przez przewoźników" - odpowiada Biuro Prasowe MI.

Rozważane są następujące rozwiązania:

  • dopłata dla zarządcy na pokrycie części kosztów przewozów całopociągowych, w obrębie przyznawanej mu dotacji z budżetu państwa,
  • wprowadzenie zasady, że kontrakt pomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu a zarządcą określa w szczególności również obowiązki zarządcy i wielkość dofinansowania na ulgi w opłacie podstawowej,
  • wsparcie finansowe albo dla przewoźników realizujących przewozy intermodalne składami całopociągowymi oraz w grupach wagonów w składach pociągów, albo dla zarządcy w celu zmniejszenia wysokości opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej dla pociągów towarowych w przewozach intermodalnych. Środki pochodziłyby z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jako wspomaganie ekologicznych form transportu.
     

Możliwa jest także alternatywna forma wsparcia finansowego przewozów intermodalnych. Mogą one liczyć na dopłaty do kosztów eksploatacyjnych wykonywanych jako "usługi o charakterze zobowiązań służby publicznej". Pozwalają na to przepisy rozporządzenia (EWG) nr 1191/69 z 26 czerwca 1969 roku w sprawie działania państw członkowskich dotyczącego zobowiązań związanych z pojęciem usługi publicznej w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej, informuje Biuro Prasowe MI.

Przypomina ono też, że "Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad formułą, która będzie najbardziej właściwa dla naszych realiów, a omówione powyżej rozwiązania są jedynie drogami, które muszą być rozważone".

\
 

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Duży spadek przewozów intermodalnych

Biznes

Duży spadek przewozów intermodalnych

Mikołaj Kobryński 11 lipca 2023

Fundusze unijne napędzają rozwój polskiego rynku intermodalnego

Infrastruktura

Kontenery na kolei

Tabor i technika

Kontenery na kolei

Włodzimierz Winek 24 grudnia 2021

Coraz większy ruch pociągów kontenerowych między Chinami a Polską

Infrastruktura

Zobacz również:

Duży spadek przewozów intermodalnych

Biznes

Duży spadek przewozów intermodalnych

Mikołaj Kobryński 11 lipca 2023

Fundusze unijne napędzają rozwój polskiego rynku intermodalnego

Infrastruktura

Kontenery na kolei

Tabor i technika

Kontenery na kolei

Włodzimierz Winek 24 grudnia 2021

Coraz większy ruch pociągów kontenerowych między Chinami a Polską

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5