Partnerzy serwisu:
Biznes

Jakie ładunki woziła kolej towarowa w Polsce w II kwartale 2024?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Data publikacji:
24-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
24-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

W II kwartale 2024 r. masa towarów przewiezionych w ramach grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny (14,7 mln ton) po raz pierwszy była mniejsza od masy towarów należących do dotychczas drugiej co do wielkości grupy, tj. rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa (16,8 mln ton).

Może to znaczyć, że umacniają się trendy powodujące zmiany w strukturze grup ładunków przewożonych w Polsce koleją, obserwowane w ciągu ostatnich lat.

W II kwartale 2024 r. kolej przetransportowała 56,5 mln ton ładunków, a praca przewozowa wyniosła 15,1 mld tonokilometrów. W porównaniu do I kwartału 2024 r. jest to wzrost o 2,3 mln ton i o 1 mld tonokilometrów. W porównaniu do II kwartału 2023 r. było to o 1,7 mln ton i 0,3 mld tonokilometrów więcej.

Udział towarów z grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny w masie towarów przewiezionych w II kwartale 2024 r. stanowił 26,1 proc., podczas gdy udział grupy rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa to 29,8 proc.

Udział grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny według wykonanej pracy przewozowej stanowił 16,4 proc. ogółu pracy przewozowej wykonanej w II kwartale 2024 r., a udział grupy rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa 30,1 proc. Ta przewaga utrzymywała się już w poprzednich kwartałach.


* źródło: UTK

Trzecią co do wielkości grupą przewożonych towarów pod względem masy jest grupa koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej, gazy wytwarzane metodami przemysłowymi. W II kwartale 2024 r. masa tych ładunków wyniosła 8 mln ton (udział w masie na poziomie 14,2 proc.), a wykonana praca przewozowa to 3 mld tonokilometrów (udział w pracy przewozowej na poziomie 19,7 proc).

W porównaniu do I kwartału 2024 r. masa wzrosła o więcej niż 0,1 mln ton w grupach:
  • rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa (+ 3,5 mln ton),
  • koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej, gazy wytwarzane metodami przemysłowymi (+0,4 mln ton),
  • wyroby z pozostałych surowców niemetalicznych (+0,3 mln ton),
  • surowce wtórne, odpady komunalne (+0,1 mln ton),
  • towary nieidentyfikowalne (+0,3 mln ton),
  • pozostałe produkty (+0,1 mln ton).
Największe spadki w II kwartale odnotowano w masie towarów przewiezionych w grupach:
  • węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny (-1,8 mln ton),
  • metale, wyroby metalowe gotowe (z wyłączeniem maszyn i urządzeń) (-0,4 mln ton)
  • produkty rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa, rybactwa i rybołówstwa (-0,2 mln ton).
Praca przewozowa wzrosła o więcej niż 0,1 mld tonokilometrów w grupach:
  • rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa (+o 1,2 mld tonokilometrów),
  • koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej, gazy wytwarzane metodami przemysłowymi (+0,3 mld tonokilometrów),
  • towary nieidentyfikowalne (+0,1 mld tonokilometrów)


* źródło: UTK

− W II kwartale, pomimo dalszego spadku przewozów węgla kamiennego, parametry masy i pracy przewozowej były lepsze niż na początku roku. Blisko 2,3 mln ton i 1 mld tonokilometrów więcej niż w I kwartale to wynik, który wskazuje na pewne polepszenie sytuacji przewozowej. Z drugiej strony obecna sytuacja wskazuje na bardzo duże zmniejszenie zapotrzebowania na przewozy węgla, a jednocześnie na wzrost przewozów w grupie rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa. Jest on spowodowany zarówno przez wzrost przewozów kruszyw, piasku, żwiru i glin o blisko 3,1 mln ton, ale także rud metali o 0,5 mln ton. Przewóz rud żelaza był najwyższy od III kwartału 2022 r. W dużej mierze był to transport surowca z Ukrainy. Natomiast sytuacja w przewozie zbóż, po bardzo dużych wzrostach w 2023 r., powróciła do tej z II kwartału 2022 r. z prawie identycznymi wartościami. Z pewnością sektor transportu kolejowego stoi przed wieloma wyzwaniami, a przewoźnicy muszą być gotowi na następne zmiany na rynku. Widać też polepszenie w transporcie towarów związanych z sektorem intermodalnym − komentuje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Transport towarów koleją w I półroczu 2024 r. to 110,6 mln ton ładunków. Oznacza to, że wynik przewiezionej masy ładunków jest niższy o 4,6 mln ton w porównaniu do I półrocza 2023 r., a wykonana praca przewozowa osiągnęła poziom 29,1 mld tonokilometrów. Oznacza to spadek o 1,7 mld tonokilometrów względem I półrocza 2023 r.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Przewozy towarowe w Polsce na tle Europy w połowie 2024 r.

Biznes

Przewozy towarowe w Polsce na tle Europy w połowie 2024 r.

Urząd Transportu Kolejowego 27 grudnia 2024

Dalszy spadek przewozów węgla na kolei

Biznes

Dalszy spadek przewozów węgla na kolei

Urząd Transportu Kolejowego 02 grudnia 2024

LTG Cargo Polska: Szukamy nisz i czekamy na Rail Baltikę

Biznes

Więcej towarów na kolei. Znamy wyniki za maj 2024

Biznes

Zobacz również:

Przewozy towarowe w Polsce na tle Europy w połowie 2024 r.

Biznes

Przewozy towarowe w Polsce na tle Europy w połowie 2024 r.

Urząd Transportu Kolejowego 27 grudnia 2024

Dalszy spadek przewozów węgla na kolei

Biznes

Dalszy spadek przewozów węgla na kolei

Urząd Transportu Kolejowego 02 grudnia 2024

LTG Cargo Polska: Szukamy nisz i czekamy na Rail Baltikę

Biznes

Więcej towarów na kolei. Znamy wyniki za maj 2024

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5