Partnerzy serwisu:
Biznes

Jakie ładunki woziła kolej towarowa w Polsce w II kwartale 2024?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
24-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
24-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

W II kwartale 2024 r. masa towarów przewiezionych w ramach grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny (14,7 mln ton) po raz pierwszy była mniejsza od masy towarów należących do dotychczas drugiej co do wielkości grupy, tj. rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa (16,8 mln ton).

Może to znaczyć, że umacniają się trendy powodujące zmiany w strukturze grup ładunków przewożonych w Polsce koleją, obserwowane w ciągu ostatnich lat.

W II kwartale 2024 r. kolej przetransportowała 56,5 mln ton ładunków, a praca przewozowa wyniosła 15,1 mld tonokilometrów. W porównaniu do I kwartału 2024 r. jest to wzrost o 2,3 mln ton i o 1 mld tonokilometrów. W porównaniu do II kwartału 2023 r. było to o 1,7 mln ton i 0,3 mld tonokilometrów więcej.

Udział towarów z grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny w masie towarów przewiezionych w II kwartale 2024 r. stanowił 26,1 proc., podczas gdy udział grupy rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa to 29,8 proc.

Udział grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny według wykonanej pracy przewozowej stanowił 16,4 proc. ogółu pracy przewozowej wykonanej w II kwartale 2024 r., a udział grupy rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa 30,1 proc. Ta przewaga utrzymywała się już w poprzednich kwartałach.


* źródło: UTK

Trzecią co do wielkości grupą przewożonych towarów pod względem masy jest grupa koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej, gazy wytwarzane metodami przemysłowymi. W II kwartale 2024 r. masa tych ładunków wyniosła 8 mln ton (udział w masie na poziomie 14,2 proc.), a wykonana praca przewozowa to 3 mld tonokilometrów (udział w pracy przewozowej na poziomie 19,7 proc).

W porównaniu do I kwartału 2024 r. masa wzrosła o więcej niż 0,1 mln ton w grupach:
  • rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa (+ 3,5 mln ton),
  • koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej, gazy wytwarzane metodami przemysłowymi (+0,4 mln ton),
  • wyroby z pozostałych surowców niemetalicznych (+0,3 mln ton),
  • surowce wtórne, odpady komunalne (+0,1 mln ton),
  • towary nieidentyfikowalne (+0,3 mln ton),
  • pozostałe produkty (+0,1 mln ton).
Największe spadki w II kwartale odnotowano w masie towarów przewiezionych w grupach:
  • węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny (-1,8 mln ton),
  • metale, wyroby metalowe gotowe (z wyłączeniem maszyn i urządzeń) (-0,4 mln ton)
  • produkty rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa, rybactwa i rybołówstwa (-0,2 mln ton).
Praca przewozowa wzrosła o więcej niż 0,1 mld tonokilometrów w grupach:
  • rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa (+o 1,2 mld tonokilometrów),
  • koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej, gazy wytwarzane metodami przemysłowymi (+0,3 mld tonokilometrów),
  • towary nieidentyfikowalne (+0,1 mld tonokilometrów)


* źródło: UTK

− W II kwartale, pomimo dalszego spadku przewozów węgla kamiennego, parametry masy i pracy przewozowej były lepsze niż na początku roku. Blisko 2,3 mln ton i 1 mld tonokilometrów więcej niż w I kwartale to wynik, który wskazuje na pewne polepszenie sytuacji przewozowej. Z drugiej strony obecna sytuacja wskazuje na bardzo duże zmniejszenie zapotrzebowania na przewozy węgla, a jednocześnie na wzrost przewozów w grupie rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa. Jest on spowodowany zarówno przez wzrost przewozów kruszyw, piasku, żwiru i glin o blisko 3,1 mln ton, ale także rud metali o 0,5 mln ton. Przewóz rud żelaza był najwyższy od III kwartału 2022 r. W dużej mierze był to transport surowca z Ukrainy. Natomiast sytuacja w przewozie zbóż, po bardzo dużych wzrostach w 2023 r., powróciła do tej z II kwartału 2022 r. z prawie identycznymi wartościami. Z pewnością sektor transportu kolejowego stoi przed wieloma wyzwaniami, a przewoźnicy muszą być gotowi na następne zmiany na rynku. Widać też polepszenie w transporcie towarów związanych z sektorem intermodalnym − komentuje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Transport towarów koleją w I półroczu 2024 r. to 110,6 mln ton ładunków. Oznacza to, że wynik przewiezionej masy ładunków jest niższy o 4,6 mln ton w porównaniu do I półrocza 2023 r., a wykonana praca przewozowa osiągnęła poziom 29,1 mld tonokilometrów. Oznacza to spadek o 1,7 mld tonokilometrów względem I półrocza 2023 r.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5