Ku pewnemu zaskoczeniu CUPT przewoźnicy nie wykorzystają dostępnych 200 milionów złotych dofinansowania na wyciszanie wagonów towarowych. Złożono 13 wniosków, a zaakceptowano 10 z nich – na łącznie 137,8 mln złotych dofinansowania.
Na stronie Centrum Unijnych Projektów Transportowych opublikowana została lista rankingowa wniosków o dofinansowanie złożonych w ramach konkursu nr poiiś.5.2/1/21 dla działania 5.2 rozwój transportu kolejowego poza TEN-T. Chodzi o konkurs na dofinansowanie inwestycji w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe, który
został uruchomiony w kwietniu ubiegłego roku.
Ogółem do CUPT wpłynęło 13 wniosków od przewoźników. Zaakceptowano 10 z nich, ale alokacja na konkurs (
200 mln złotych pochodzących z różnic kursowych) jest daleka od wykorzystania. Łączna wartość projektów to 275 556 133 złotych, a wartość wnioskowanego dofinansowania to zaledwie 137 778 066,50 zł (dofinansowanie nie może przekraczać 50 %).
Podczas Europejskiego Forum Taborowego przedstawiciele CUPT nie kryli zaskoczenia niewielkim zainteresowaniem przewoźników konkursem.
Wszystkie zaakceptowane projekty otrzymały co najmniej 16 punktów, czyli ponad połowę z 31 możliwych. Najwyżej oceniony został projekt "zmniejszenie hałasu przez wagony towarowe", przygotowany przez spółkę Bartex (30 punktów). O trzy punkty mniej otrzymał wniosek dla projektu "Modernizacja wagonów towarowych poprzez wymianę wstawek hamulcowych na zgodne z TSI Hałas" zgłoszony przez PKP Cargo. To zdecydowanie największy projekt, jego wartość opiewa na 165,075 mln złotych – więcej niż wszystkie pozostałe razem wzięte.
Wysoko oceniono warte od 17 mln do 23 mln złotych projekty spółek Eurowagon, Rail Cars oraz Seville Rail Rent. Projekty warte poniżej miliona złotych złożyły Orlen Koltrans i Silva LS. Najniżej oceniono projekty Siarkopolu, Cemetu i Koltaru.