W 2021 r. po raz pierwszy na przestrzeni ostatnich 10 lat, wzrosła liczba wagonów pasażerskich na polskiej sieci kolejowej. W 2021 r. w porównaniu z rokiem 2020 zwiększyła się liczba zespołów trakcyjnych oraz lokomotyw będących w posiadaniu przewoźników pasażerskich - informuje Urząd Transportu Kolejowego.
W 2021 r. odnotowano wzrost liczby pojazdów znajdujących się w dyspozycji przewoźników pasażerskich. Dotyczy to zarówno pojazdów trakcyjnych (np. elektryczne zespoły trakcyjne), jak i wagonów. Przewoźnicy kolejowi w mniejszym stopniu niż w połowie ubiegłej dekady decydują się na likwidację lub sprzedaż posiadanego taboru - podaje Urząd.
Więcej wagonów pasażerskich i wagony rowerowe KD
Na przestrzeni ostatnich 10 lat ogólna liczba wagonów pasażerskich na polskiej sieci kolejowej stopniowo malała. W tym czasie zanotowano spadek o ponad 1 100 sztuk, z 3 339 wagonów w 2012 r., do 2 215 wagonów w 2020 r. Dopiero w 2021 r. liczba wagonów wzrosła do 2 224. Na koniec 2021 r. w dyspozycji przewoźników było 1 951 wagonów z miejscami do siedzenia oraz 190 z miejscami do leżenia (57 kuszetek i 133 wagony sypialne).
Struktura pojazdów doczepnych w dyspozycji przewoźników pasażerskich normalnotorowych w latach 2020-2021
Jak podkreśla UTK, po raz pierwszy w zestawieniu pojawiły się wagony kryte (towarowe) budowy normalnej. Pięć sztuk pojazdów tego rodzaju zakupiły Koleje Dolnośląskie. Ten samorządowy przewoźnik, jako pierwszy w Polsce, wykorzystuje zmodernizowane wagony towarowe do przewozu rowerów.
Mniej lokomotyw
Jedynym rodzajem trakcyjnego taboru kolejowego w dyspozycji pasażerskich przewoźników kolejowych, którego liczba zmniejszyła się względem początku ubiegłej dekady, są lokomotywy elektryczne oraz spalinowe. Ma to zdaniem urzędu związek z coraz mniejszym wykorzystaniem składów wagonowych w codziennej obsłudze ruchu kolejowego. W 2012 r. przewoźnicy pasażerscy posiadali 557 lokomotyw (412 elektrycznych i 145 spalinowych). Na przestrzeni ostatnich 10 lat liczba lokomotyw spalinowych spadła z 145 w 2012 r. do 105 w 2020, a w 2021 r. wzrosła i osiągnęła poziom 129. Liczba lokomotyw elektrycznych spadła z 412 w 2012 r. do 313 w 2019 r., po czym w 2020 r. i 2021 r. wyniosła odpowiednio 343 i 342.
Przez ostatnie 10 lat liczba elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) oscylowała wokół 1 200 sztuk. W 2012 roku było to 1 216 EZT, a w 2021 r. 1 242 sztuki. Wzrosła natomiast liczba spalinowych zespołów trakcyjnych, ze 157 w 2012 r. do 246 w 2021 r.
Struktura pojazdów trakcyjnych w dyspozycji przewoźników pasażerskich normalnotorowych w latach 2020-2021
Statystyki obejmują wszystkie pojazdy wskazane przez przewoźników kolejowych, zarówno kursujące w ramach rozkładu jazdy, jak i odstawione (np. z uwagi na awarie, nieaktualne przeglądy czy oczekiwanie na naprawę) - wyjaśnia UTK.