Cztery kolejowe organizacje: ZNPK, RBF, Prokolej i IGTL, zwróciły się do rządu o objęcie przewoźników towarowych możliwością skorzystania z niższych cen energii elektrycznej, na zasadach podobnych do pasażerskich przewoźników regionalnych. W przeciwnym razie kolei towarowej grozi zapaść.
Organizacje branżowe reprezentujące rynek kolejowych przewozów towarowych wyrażają duży niepokój w związku z procedowanym projektem ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej.
Część operatorów będzie mogła korzystać z tańszego prądu (m.in. regionalni operatorzy pasażerscy), podczas gdy inni będą musieli ponosić koszty o wiele wyższe i w żaden sposób niezrekompensowane.
– Apelujemy o dostrzeżenie, że branża kolejowych przewozów towarowych stanowi naturalny krwiobieg całej gospodarki. Tym samym ewentualny dalszy wzrost cen frachtu kolejowego kluczowych surowców – w tym m.in. węgla, paliw, kruszyw dla budownictwa czy zboża – spowoduje dalszą presję inflacyjną m.in. w obszarze energii elektrycznej – czytamy w piśmie, które do rządu i ministerstw skierowały organizacje.
– Nasze zdumienie budzi włączenie do systemu preferencyjnych cen szeregu kategorii podmiotów życia gospodarczego i społecznego, które w określonych środowiskach pełnią istotne role, to jednak są to role o bez porównania mniejszym wpływie na gospodarkę i w szczególności na dalszą presję inflacyjną przy jednoczesnym pominięciu branży, która stanowi krytyczny element łańcucha wartości produkcji i dystrybucji, m.in. energii elektrycznej – oświadczają.
ZNPK, RBF, Prokolej i IGTL przywołują również szerszy kontekst: kolej towarowa ponosi bardzo wysokie koszty dostępu do infrastruktury kolejowej (zarządca infrastruktury PKP PLK właśnie zaproponował rynkowi podwyżkę), średnia prędkość jest niska, a efekt lat zaniedbań m.in. w tym zakresie – przy jednoczesnej preferencji dla transportu drogowego – skutkuje systematycznym spadkiem udziału kolei w przewożonej masie towarów.
Zdaniem organizacji obecna regulacja, która nie uwzględnia kolei, przyczyni się do dalszego odpływu ładunków z kolei na drogi (w najlepszym wypadku doprowadzi do zastępowania lokomotyw elektrycznych starymi lokomotywami spalinowymi o wysokiej emisji CO2), co w efekcie spowoduje sumaryczny efekt wzrostu emisji CO2 przez sektor transportu.
– W związku z powyższym apelujemy o jednoznaczne uwzględnienie branży kolejowych przewoźników towarowych jako uprawnionej do skorzystania z preferencyjnych cen energii poprzez jednoznaczne wymienienie tej branży w art. 2 pkt. 2 lit. d przedmiotowego projektu ustawy – czytamy.
Pod pismem podpisali się: Wojciech Jurkiewicz, prezes Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Adrian Furgalski, prezes Railway Business Forum, Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej i Marita Szustak, prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego.